Artikel - XO Boats

XO 360 | Introductie nieuw vlaggenschip


Het Finse XO Boats produceert sinds 2008 een eigenzinnige lijn motorjachten met opvallend goede vaareigenschappen. De werf heeft er inmiddels een flitsende start mee gemaakt en geldt op dit moment als de snelst groeiende botenbouwer in Noord Europa. Die stijgende lijn krijgt een impuls met de introductie van een nieuw vlaggenschip, de XO 360. Boten.nl vaart er als één van de eerste mee vanuit een zonovergoten Poole (UK).

Net als de andere modellen is de nieuwe 360 een typisch Scandinavisch vormgegeven boot geworden. Een stoer voorkomen, strakke lijnen met een tijdloos interieur.

Uitgangspunt is een aluminium web van spanten en oversized stringers. Hier komt een 5 tot 8mm dikke huid op uit zeewaterbestendig ALMG 4,5/5083 aluminium platen. Voor dit doel het materiaal met de beste eigenschappen.

In de aluminium romp wordt een polyester binnenschaal en een gesloten stuurhuis gemonteerd. Naadloos en onlosmakelijk met elkaar verbonden. Deze composietbouw verenigt het beste van twee werelden. De ongelofelijk stijve en rigide aluminium romp kan tegen een stootje waar bij polyester een gat of scheur zal ontstaan.

Met een polyester deck lay-out is iedere vorm mogelijk en ontbreken scherpe randen of hoeken met zichtbare lasnaden die een uit aluminium opgetrokken interieur kenmerken. In plaats daarvan ontstaat een optisch en ergonomisch geoptimaliseerd binnenwerk uit strak, onderhoudsvriendelijk en prettig aanvoelend polyester.

Loeisterk dus maar nog steeds lichtgewicht waarmee spectaculaire snelheden gehaald kunnen worden, ook wanneer het waait en er een golfslag staat waar andere boten liever voor in de haven blijft liggen. De vorm van het onderwaterschip in een diepe V die geheel naar achteren doorloopt en de gematigde breedte van de boot zijn daar debet aan.

De opbouw van de XO 360 is enigszins excentrisch geplaatst. Opvallen doet dat echter niet. Alleen wanneer je de boot recht van voren aankijkt is het zichtbaar. De voordelen hiervan uiten zich in het interieur en aan dek. De boot heeft gangboorden rondom maar aan stuurboord is deze een stuk breder dan aan de andere zijde. Hier vind je midscheeps een schuifdeur die toegang tot de stuurstand biedt. Het extra brede gangboord maakt de in en uitstap een stuk gemakkelijker. Het asymmetrische zorgt er verder voor dat de stuurman wat meer in het midden van de boot zit.

Het voordek is bedoeld als werkplek om een lijn te beleggen of een anker uit te werpen. Het achterdek, met open spiegel, leent zich voor allerlei buitenactiviteiten.

Een bootlengte van ruim 11 meter biedt aardig wat mogelijkheden om een aantrekkelijk interieur te creëren. Daarbij is men in Scandinavië meester in woekeren met de beschikbare ruimte. De XO 360 herbergt vier vaste slaapplaatsen. Twee in het voorschip en eenzelfde aantal in een gastenhut onder de salon. Midscheeps is voorzien in een volwaardige badkamer met een toilet, wasbakje en douche. De salon is het hoofdverblijf. Met ramen rondom heb je als stuurman of meevaarder een onbelemmerd uitzicht. Met een groot elektrisch bediend schuifdak en een stel vaste glazen panelen laat het dak over het gehele oppervlak licht door. Net als de glazen schuifpui die toegang biedt vanaf het achterdek. De XO heeft dan wel een gesloten stuurhuis, maar zo ervaar je het niet.
Licht en luchtig is het devies, mede dankzij de lichte kleurstelling van betimmering en bekleding.

Sturen doe je achter een twee persoons stuurstand met een dashboard waarop geen enkel stukje informatie ontbreekt. Op alle manieren verstelbaar vindt ieder postuur een ideale positie. Achter de stuurstoelen een zitrij die met een omklapbare rug voorwaarts gericht is of andersom bij de dinette kan worden betrokken. Hier heb je een tafel die weer uit kan klappen zodat de langsbank aan bakboord ook een zitplaats biedt aan een tafelgenoot. Ook aan bakboord maakt een pantry het comfort compleet.

Varen met de XO 360 is een feest. Het is één van de best varende motorjachten van dit moment. In 2016 zal de werf slechts 12 exemplaren van dit vlaggenschip bouwen, elke maand één. Voor deze gelimiteerde serie heeft XO voor een super complete uitvoering gekozen met alle denkbare opties. Tweemaal een Volvo Penta D6-370 pk of eenzelfde bult vermogen van Yanmar of Mercruiser, springen daarvan het meest in het oog. In een oogwenk accelereert de boot hiermee naar een top van ongeveer 80km. Vooral het speelse gemak waarmee dit gaat is indrukwekkend. Veel van de fijne vaareigenschappen komt voort uit de geringe breedte van 3,29m op een lengte van 11,28m. De boot snijdt hiermee als een mes door het water, zowel horizontaal als vertikaal. Landen vanaf een golftop gaat soepel en zonder de dreun van een te breed en te plat vlak. Het maakt de boot wel wat trimgevoelig maar met het volledig automatisch werkende Zipwake systeem heb je daar geen omkijken naar. Dit systeem grijpt met behulp van GPS en een stel gyro’s razendsnel in om onder alle omstandigheden de boot optimaal te trimmen. Niet door middel van op en neer beweegbare tabs maar met rechtstandig naar beneden bewegende platen van een veel kleiner oppervlak. Het werkt vlekkeloos.

Met twee motoren en een boegschroef kun je manoeuvreren met je ogen dicht. De XO 360 is daarmee niet alleen maar snel, ook in een sluis of haven heb je altijd alles onder controle. Naast de gebruikelijke gashendels beschikt de boot ook over een joystick besturing. Met een enkel pookje bedien je de twee motoren om de boot moeiteloos om zijn as te laten draaien of op de milimeter nauwkeurig in te parkeren.

Poole
Op Sidney na is Poole de grootste natuurlijke haven ter wereld. Het is een uitgestrekt maar beschut vaarwater met een open verbinding naar zee. Je vaart er langs stranden, de typisch Engelse krijtrotsen, prima restaurants met een aanlegsteiger, eilanden of volgas het wijde water op. Het tij zorgt voor een verschil in diepte van ongeveer 2 meter. Bijbehorende stroming kan tegen de wind in voor korte steile golven zorgen. Ook buitengaats biedt het vaak ruwe Kanaal een mooie uitdaging voor een boot als de XO 360. Een go anytime anywhere machine als deze lust het rauw. Om Nederlandse liefhebbers hiervan mee te laten genieten werkt XO Boats Nederland
nauw samen met de Engels collega. Proefvaren in een XO kan dan ook zowel vanuit Amsterdam als in Poole. Er wordt een arrangement aangeboden waarmee je in één dag uit en thuis bent, een onvergetelijke ervaring rijker. De kosten van de trip worden verrekend wanneer je een boot aanschaft. Maar ook wanneer je geen directe aankoopplannen hebt en het toch eens wil meemaken ben je van harte welkom.
Een ander arrangement is deelname aan de XO Academy. Een perfecte gelegenheid om zowel voor bestaande als toekomstige XO eigenaren de kunst van het hard varen verder te verbeteren. De XO Academy is een initiatief van Wessex Marine, de XO dealer in de UK. De cursus die op de Academy gegeven wordt kan één of twee dagen omvatten, afhankelijk van de reeds aanwezige ervaring. De Academy biedt een professionele RYA-instructeur om je te begeleiden in eenvoudige boathandling rondom de jachthaven tot de juiste trim voor spectaculaire snelheden op volle zee.

In de gelimiteerde oplage van de eerste serie XO 360 kost de boot rond de € 400.000,- Dat is een serieus bedrag waar je evenwel een bijzondere boot voor krijgt. Wanneer het uitrustingsniveau toch wat minder mag zal er in 2017 ook een versie beschikbaar zijn met een enkele motor en een standaard uitrusting. De prijs van deze uitvoering komt rond d € 225.000,- te liggen en daar heb je dan nog steeds een bijzondere, oogstrelende boot voor met onovertroffen vaareigenschappen.

Specificaties:
Lengte 11.28m
Breedte 3.29m
Doorvaarthoogte 3.7m
Waterverplaatsing (excl. motor) 3600kg
Diepgang 1.0m
Max. vermogen 740pk van Volvo, Yanmar of Mercruiser
Topsnelheid 80km
Aantal personen 10
CE categorie B

Voor meer informatie of het boeken van een proefvaart:
XO Boats Nederland
Cruquiusweg 94A
1019 AJ Amsterdam
T: 020 760 62 78
info@xoboats.nl
www.xoboats.nl

Facebook Comments "XO Boats"