Buitenboordmotortest 2016

Artikel - Buitenboordmotortest 2016

grand Buitenboordmotortest 2016

Gefundeerde en goed onderbouwde vergelijkende testen van buitenboordmotoren zijn een zeldzaamheid in Nederland. Sporadisch wordt er een test uitgevoerd met motoren uit de kleinste klasse tot hooguit 6 pk, maar grotere motoren komen eigenlijk niet meer voor. De reden hiervoor is helder: de kosten en de hoeveelheid werk worden te hoog geacht voor de relatief kleine Nederlandse markt. Boten.nl is gelukkig een uitzondering. Vorig jaar zetten we de eerste stap door alle in Nederland leverbare 10 pk buitenboordmotoren aan een uitgebreid testprogramma te onderwerpen. Dit jaar hebben we echt de stoute schoenen aangetrokken en de Nederlandse importeurs gevraagd mee te werken aan een test van 40 pk modellen. Na enige aanvankelijke verbazing over deze stap werden de grote merken enthousiast en hebben Yamaha, Suzuki, Mercury, Honda en Evinrude ons alle medewerking gegeven bij het beschikbaar stellen en aan de testboot monteren van hun motoren.

Vervolgens moest ik op zoek naar een testboot en een bedrijf dat de ondersteunende faciliteiten wilde bieden en tevens in de buurt van geschikt en liefst ook mooi vaarwater moest liggen. Meerdere leveranciers waren bereid om een testboot beschikbaar te stellen waardoor ik de luxe van keuze had. Uiteindelijk is het de Saver 520 Open van importeur Outboardshop Rotterdam geworden. Doorslaggevende redenen voor deze keuze zijn de uiterst goede en stabiele vaareigenschappen en de grote binnenruimte en opbergruimtes; handig voor alle testapparatuur en aanverwante zaken. Outboardshop Rotterdam ligt op de zuidoever van de Nieuwe Maas, op een steenworp afstand varen van het centrum van Rotterdam. Hierdoor had ik ruime beschikking over groot (snel)vaarwater en als enorme bonus bood het prachtige Rotterdam met zijn skyline en typerende Maasbruggen een indrukwekkende vaar- en fotolocatie waardoor ik naar iedere testvaart heb uitgekeken.

Arne Smit

De testomstandigheden
Voor alle testvaarten is dezelfde Saver 520 Open gebruikt. De boot werd voor elke test aangeboden aan de importeur van het betreffende merk. Onder verantwoordelijkheid van de importeurs zijn de motoren professioneel aan de boot gemonteerd en getest zodat de schroefkeuze en andere parameters geheel naar wens kon worden afgesteld. We hebben dit op deze manier gedaan zodat er geen onenigheid zou kunnen ontstaan over een onjuiste afstelling van de combinatie van boot en motor. Een tegenwerping zou kunnen zijn dat de importeurs op deze wijze de mogelijkheid hadden wijzigingen door te voeren aan hun motor. Echter, in iedere andere situatie waarbij een importeur een motor beschikbaar stelt, zou de mogelijkheid van wijzigingen aanbrengen bestaan. Bij het uitvoeren van een test is er geen andere keuze dan te vertrouwen op de eerlijkheid van de deelnemers. Overigens, wanneer een motor bijvoorbeeld zou worden afgesteld om een hogere topsnelheid te behalen, kan het bijna niet anders dan dat dit zich vertaald in een (fors) hoger brandstofverbruik. Omdat we de moeite hebben genomen om alle relevante parameters te onderzoeken, wa aronder een nauwkeurige meting van het brandstofverbruik bij verschillende snelheden, zou een eventueel voordeel aan de ene kant van de weegschaal teniet worden gedaan door een nadeel aan de andere zijde. Er zijn tijdens de test daarenboven geen abnormale afwijkingen gevonden.

Iedere testvaart is dezelfde route gevaren. Omdat de motoren alle nieuw aangeleverd werden, is er telkens eerst ongeveer een uur met wisselende snelheden gevaren. Ik heb dit gedaan om de motoren goed warm te laten draaien en zover mogelijk ook ‘los te laten komen’. Na vertrek ter hoogte van Outboardshop Rotterdam aan de Nieuwe Maas (circa twee kilometer westwaarts van de Erasmasbrug) voerde de reis via respectievelijk de Erasmusbrug, Koningsbrug, Willemsbrug, Brienenoordbrug en de Algerabrug en naastgelegen Algerakering (stuw in de Hollandse IJssel, onderdeel van de Deltawerken), waarna de test ongeveer 500 meter voorbij de stuw een aanvang nam.

Tijdens de test heb ik natuurlijk gekeken naar hoe de motoren presteren in de praktijk. Echter, een goede test kan niet zonder keiharde cijfers. Alleen maar kijken naar hoe een motor aanvoelt, is altijd subjectief. Het oordeel van dezelfde testredacteur kan per uur, ja zelfs per minuut verschillen. Een heerlijk zonnetje doet nu eenmaal iets anders met iemands gemoed, dan een snijdende wind met regen. Iedereen die denkt dat een persoonsonafhankelijk objectief oordeel mogelijk is, zal ik direct uit deze droom helpen. Uiteraard ontkom ook ik er niet aan om tevens mijn persoonlijke oordeel over iedere motor te geven, en heb ik geprobeerd dit zo eerlijk mogelijk te doen. U moet echter altijd in gedachten houden dat het mijn oordeel is, en dat iemand anders tot een heel ander oordeel zou kunnen zijn gekomen. Gelukkig staan naast dit oordeel de metingen die in ieder geval een stuk objectiever zijn omdat een snelheidsmeter, GPS, decibelmeter, digitaal unster en stopwatch geen mogelijkheden hebben tot interpretatie en vrije meningsvorming.

De volgorde waarin de buitenboordmotoren worden behandeld, is bepaald door een toevalsgenerator.

Een 40 pk buitenboordmotor?
Ik heb gekozen voor een test met 40 pk buitenboordmotoren omdat ik me nog goed herinner dat ik als kleine jongen, staand aan het begin van een periode met ontelbare heugelijke momenten op het water en varend met mijn eerste 3,5 pk buitenboord van minstens 20 jaar oud, verzuchtend keek naar die machtige 40 pk buitenboordmotoren waarachter gewaterskied werd. Tegenwoordig is een 40 pk misschien wat minder indrukwekkend, maar in mijn ogen nog altijd de ‘kleinste’ volwassen pk-klasse waarmee relatief betaalbaar van alle facetten van de watersport kan worden genoten.

Toen ik de testboot bekend maakte, waren enkele importeurs bang dat een 40 pk te weinig zou zijn voor de ruim 5 meter lange en degelijk gebouwde Saver. Niets bleek echter minder waar: zowel met één persoon als met vijf flinke personen had geen enkele motor problemen om het geheel vlot in plane te brengen. Daarnaast zijn waterskiën, funtoys en zeker wakeboarden zeer goed mogelijk. Snelheden van ruim 45 kilometer per uur lijken misschien wat magertjes, maar geloof me, het is meer dan voldoende om heel veel plezier te kunnen beleven en snel van A naar B te kunnen varen.

In de klasse van 30-40 pk worden in Nederland per jaar circa 400 motoren verkocht. Suzuki heeft in deze klasse veruit het grootste marktaandeel, circa 44%. Yamaha heeft een marktaandeel van 17%, gevolgd door Mercury (13%), Evinrude (8%) en Honda (7%). Het totaal is minder dan 100% doordat enkele kleine leveranciers niet zijn opgenomen in deze test.

De vermelde prijs is steeds de totaalprijs inclusief aluminium propeller, instrumentarium en afstandbediening voor het langstaartmodel.

Meerdere merken bieden ook een losse motor voor een lagere prijs.

Honda 40
De merknaam Honda heeft een ijzersterk imago. Uit mijn rondvraag bij verschillende watersportbedrijven in Nederland kwam naar voren dat Honda – samen met Yamaha – wordt beschouwd als meest betrouwbare, degelijke en waardevaste buitenboordmotormerk. Honda steekt veel energie in het behoud van haar goede naam. Onder andere door in te zetten op twee belangrijke pijlers: ontwikkeling + innovatie en een zo gering mogelijke belasting voor het milieu.

De Honda in deze test is een 40 LRTU met een prijs van 7109 euro. Voor deze prijs wordt de Honda inclusief aluminium propeller, afstandbediening, toerenteller en trimmeter geleverd. Als enige motor in de test is de Honda uitgerust met een RVS propeller, hiervoor geldt een meerprijs van 359 euro. Opvallend bij Honda is het feit dat dezelfde motor met stuurknuppel circa 200 euro goedkoper is. Meestal is het stuurknuppelmodel duurder dan het model met afstandbediening. De Honda 40 is het kleinste model van Honda dat met de vooruitstrevende techniek van de grotere motoren is uitgerust. Voorbeelden zijn BLAST waardoor het koppel bij lagere toerentallen wordt verbeterd en ECOMO waarbij gebruik wordt gemaakt van een lagere brandstof/luchtverhouding dan de standaard stoichiometrische standaard waarbij de hoeveelheid brandstof en zuurstof precies op elkaar is afgestemd. ECOMO zorgt voor een lager brandstofverbruik op kruissnelheid en het is dan ook interessant te zien dat de Honda veruit het minste brandstof verbruikt op de door ons gekozen kruissnelheid bij 4000 toeren per minuut. Bij volgas is de Honda niet langer de zuinigste motor van het vijftal. BLAST dient het koppel te verhogen voor een snellere acceleratie, uit de cijfers komt dit echter niet naar voren, de Honda 40 is qua acceleratie vertegenwoordigd in de achterhoede.

De Honda is op lagere toerentallen de stilste motor in de test, zowel volgens de decibelmeter als voor het gehoor, dit blijft zo tot rond 4500 toeren. Hierboven wordt het geluid minder prettig doordat een bromtoon de boventoon gaat voeren, deze brom wordt op de langere duur enigszins vermoeiend. De decibelmeter schetst een overeenkomstig beeld: met 92 db(A) is de Honda, net na de Mercury, de meest luidruchtige motor bij volgas. Bij kruissnelheid komt u met de Honda bijna 5 km ver op een liter benzine, dat is opvallend veel verder dan de andere motoren in de test die rond 4 kilometer blijven steken. Bij volgas ontlopen de motoren elkaar qua actieradius niet veel. Met een topsnelheid van 48 kilometer per uur staat de Honda op de eerste plaats (gedeeld met de Mercury). De Honda produceert tussen 1000 en 1500 toeren per minuut redelijk wat hoorbare en voelbare vibraties, bij stationair varen en boven 1800 toeren per minuut is hiervan echter geen sprake. De reden van de vibraties is waarschijnlijk de zwaardere RVS propeller, die tegelijkertijd mogelijk wel zorgt voor een hogere topsnelheid dan een aluminium propeller. Ondanks (of misschien juist vanwege) de RVS propeller caviteert de Honda in krap genomen bochten en herstelt hier tevens niet snel uit. Van alle motoren heeft de Honda hier het meeste last van. De enige remedie is gas terug nemen en te wachten tot de propeller weer grip krijgt op het water. Tijdens de test was de Honda 40 uitgevoerd met een afstandbedieningshuis waarvan de powertrimknop niet omgebouwd kan worden. Sinds kort is er echter wel een afstandbedieningshuis beschikbaar waaraan deze mogelijk is toegevoegd. Met 268 kilogram trekkracht bij 3700 tpm bevindt de Honda zich in het middengebied.

Suzuki
Suzuki is qua aantallen verkochte motoren marktleider in Nederland in de 30-40 pk klasse. Met 44% van het totaal is bijna 1 op de 2 verkochte 30 pk en 40 pk buitenboordmotoren een Suzuki. Uiteraard kon de Suzuki dan ook niet ontbreken in deze vergelijking. De Suzuki kost 7.249 euro en behoort daarmee qua prijs tot de bovenkant van het aanbod. Wanneer ik de Suzuki start, valt direct op dat deze uiterst stil is bij stationair draaien in neutraal. Het is me meerdere keren overkomen dat ik de koelstraal moest checken om te weten of de motor al was gestart. Helaas verdwijnt deze absolute stilte bij inschakelen naar vooruit en ook bij hogere snelheden behoort de Suzuki volgens de decibelmeter qua geluidsproductie tot de middenmoot. Hierbij dient vermeld te worden dat de Suzuki voor het gehoor tot één van de minst luidruchtige modellen behoort.

Onder de naam Lean Burn Control maakt Suzuki gebruik van dezelfde techniek die bij Honda ECOMO wordt genoemd. De Suzuki valt echter niet op door een opvallend lager brandstofverbruik bij kruissnelheid. Misschien dat het ruimbemeten 945 cc driecilinder motorblok dat tot en met het model 60 wordt toegepast hier de reden voor is. Voordeel is wel dat de Suzuki wat vloeiender en pittiger aanvoelt dan de 808 cc metende Honda driecilinder, vooral bij hogere snelheden. Tegen mijn gevoel in meldt de GPS echter een iets lagere topsnelheid: 45,6 kilometer per uur. Van cavitatie is weinig tot niets te merken waardoor de Suzuki goed kan worden gebruikt voor sportief varen met snelle stuurmanoeuvres. Wat betreft acceleratie is de Suzuki sneller dan de Honda en Yamaha en staat deze op vrijwel gelijke voet met de Mercury. Voor de Evinrude is echter ook de Suzuki geen partij wanneer het op sprinten aankomt. De trekkracht bedraagt 262 kg bij 3700 tpm. De bij de 40 pk geleverde zijmontage afstandbediening die aan de stuurboordzijde van de stuurconsole is gemonteerd, is niet leverbaar met een omzetbare powertrimknop waardoor er met de pink getrimd moet worden, een topmontagebediening kan dit probleem verhelpen. Het stuurknuppelmodel van de Suzuki 40 heeft een meerprijs heeft van 1000 euro. Deze stuurknuppel is echter wel heel volledig uitgevoerd, inclusief een elektronisch display. Op deze Suzuki zit standaard 3 jaar garantie.

Evinrude
De Evinrude is opvallend anders en daarom is de tekst wat langer dan bij de andere motoren. Het is een tweecilinder direct ingespoten tweetaktmotor in plaats van een drie- of viercilinder viertaktmotor. Dankzij de moderne technologie is de Evinrude minimaal net zo schoon als de concurrentie die uitsluitend viertaktmodellen aanbiedt. De uitspraak dat tweetakten verboden zijn, berust dan ook op een misverstand: nieuw verkochte buitenboordmotoren dienen aan milieuemissies te voldoen; op welke manier dat wordt bereikt, maakt de wetgever niet uit. De Evinrude 40 is met 6.849 euro de meest betaalbare motor uit de test en wordt ook nog eens geleverd met standaard 5 jaar garantie zonder aanvullende voorwaarden. Geen enkele andere motor in deze test wordt standaard geleverd met zo’n lange garantietermijn zonder de verplichting onderhoud uit te laten voeren. Aan de andere kant is het natuurlijk wel de vraag of het verstandig is om vijf jaar niet naar je kostbare bezit te laten kijken.
Hoewel Evinrude tegenwoordig niet meer zo’n heel bekend gezicht is op de Nederlandse wateren (dat was in de jaren 70 en 80 toen grotere motoren vrijwel allemaal van Mercury of Evinrude afkomstig waren wel anders), is het ontwerp van de motor en de bedieningscomponenten modern en verfijnd. Net als de Yamaha heeft de Evinrude een mooi vormgegeven modern afstandbedieningshuis met de mogelijkheid de trimknop om te zetten zodat in alle gevallen met de duim kan worden getrimd. Een wat tegenvallend detail is de afwerking van de midsectie (middenstuk staartstuk) die vrij ruw is uitgevoerd.

Tijdens deze test ben ik op een aantal opvallende verschillen gestuit die eigenlijk iedereen in zijn overweging zou moeten opnemen wanneer er over een nieuwe buitenboordmotor wordt nagedacht. Natuurlijk weet ik dat de andere merken uitsluitend viertakt motoren verkopen en dat het marktaandeel van Evinrude mede laag is omdat het met zijn afwijkende technologie moet opboksen tegen de rest van het aanbod dat geheel uit viertakten bestaat. Toch zou een Evinrude in bepaalde gevallen en toepassingen waarschijnlijk de betere keuze zijn.

Allereerst springt de Evinrude eruit qua trekkracht. Met 312 kg bij 3700 tpm is deze motor ruim 16% sterker dan de nummer twee en zelfs 36% sterker dan de minst krachtige motor in de test. Voor bijvoorbeeld havenmeesters die vaak een sleepje hebben, is dit een groot voordeel. Deze grote trekkracht vertaalt zich ook in snelle acceleratietijden. Met een tussenacceleratie (20 naar 40 kilometer per uur) van 4 seconden en een acceleratie van stilstand naar de topsnelheid van 47,5 kilometer per uur die slechts 7 seconden duurt, verdwijnt de concurrentie letterlijk in het kielzog van de Evinrude. De Evinrude pakt op iedere snelheid gretig op en is van alle motoren dan ook de motor die het meest geschikt is voor het trekken van waterskiërs en wakeboarders, varen met veel gewicht aan boord en voor iedereen die zich maximaal wil uitleven met zijn boot. Met de Evinrude kwam ik als enige motor bijna zonder benzine te zitten, maar dat kwam echter niet door een hoog brandstofverbruik. Toegegeven; bij volgas komt u 170 meter per liter (zo’n 6%) minder ver dan gemiddeld met de andere motoren, maar bij kruissnelheid heeft de Evinrude na de Honda en heel nipt na de Mercury de grootste actieradius. De enige reden dat ik bijna zonder benzine kwam te liggen, was dat ik het met de Evinrude niet kon laten onophoudelijk met het gas te spelen: het continue accelereren, snel bochten draaien, over golven springen, enzovoort heeft natuurlijk zijn prijs. Het fors uitgevallen staartstuk en de opvallend grote propeller met een spoed van 15 inch (de andere motoren hadden propellers variërend tussen 10 en 12 inch spoed), voegden nog extra plezier toe doordat het leek alsof de Saver testboot erop surfde. Hierdoor waren de wendbaarheid en controle uitstekend, werden zelfs de hoogste golven uiterst makkelijk genomen en was van cavitatie werkelijk geen enkele sprake.
De Evinrude 40 is een heerlijke motor om mee te ravotten, maar wie vooral lekker rustig willen toeren, is een viertakt van de concurrentie vaak een betere keuze. Daarvoor zijn drie redenen
  1. De Evinrude maakt op lagere toerentallen zeker meer geluid dan de stilste viertaktmodellen in deze test. Het geluid bij volgas viel daarentegen weer heel erg mee. Niet alleen voor de decibelmeter was de Evinrude zeker niet de meest luidruchtige van het vijftal; ook voor het gehoor. Waar veel viertakten richting volgas een irritante bromtoon produceren, was het meer snerpende en gillende geluid van de Evinrude - zeker voor wie ervan houdt - eerder sportief dan irritant te noemen.
  2. Iedere motor produceert in min of meerdere mate een geur, dat kan ook niet anders want er wordt iets verbrand. De geur zegt niets over de mate van milieuvriendelijkheid, er zijn geurloze stoffen die uiterst giftig zijn, maar geur kan wel als irritant worden ervaren. Eerlijk is eerlijk, de Evinrude produceert de meeste geur en ook de meest penetrante geur. Bij kilometers langzaam toeren waarbij de uitlaatgassen continue de boot inkomen, is een viertakt in mijn ogen zeker te verkiezen boven de Evinrude. Dit geldt in bepaalde gevallen ook voor kajuitboten waarbij soms ook bij hogere snelheden uitlaatgassen de kuip in kunnen komen. In gevallen waarbij het gas regelmatig wordt open getrokken en er geen sprake is van hinder van de geur van uitlaatgassen is dit niet echt een argument. Het is overigens absoluut niet zo dat de Evinrude rookwolken produceert zoals ouderwetse tweetakten, het is slechts een onzichtbare geur die meer aanwezig en penetranter is dan de geur van viertakten.
  3. Doordat de Evinrude 40 een tweecilinder is, produceert deze op lage toerentallen net wat meer trillingen dan de wat rustiger lopende drie- en viercilinder viertaktmodellen van de concurrentie.
De topsnelheid van de Evinrude behoort met 47,5 kilometer tot de top 3, maar is net een halve kilometer lager dan de winnaars. Het stuurknuppelmodel heeft dezelfde prijs als het model met afstandbediening.

Yamaha
Yamaha is voor veel mensen synoniem voor buitenboordmotor. Net als Honda heeft Yamaha een ijzersterke reputatie; het is waarschijnlijk de meest gewilde en waardevaste buitenboordmotor op de Nederlandse markt. Met 7.485 euro is de Yamaha ook direct de meest kostbare motor uit de test, al is het verschil in procenten natuurlijk erg klein: minder dan 4% met de Suzuki en Mercury. Voor deze prijs krijgt u ook nog eens standaard Yamaha’s unieke anti-diefstalsysteem Y-COP. Dit systeem zorgt ervoor dat de motor bij diefstal (zonder bijbehorende Y-COP en afstandbediening) nooit meer boven 2300 tpm gebruikt kan worden, waarmee deze feitelijk waardeloos wordt. Ondanks de ijzersterke reputatie – of misschien juist dankzij – biedt Yamaha de minst uitgebreide garantie: 2 + 1 jaar. Het extra jaar wordt verkregen wanneer de motor aantoonbaar dealeronderhouden wordt.

De afwerking, doordachtheid en hoge mate van verfijning maken de Yamaha bijna een klasse apart ten opzichte van de andere motoren. Niet dat de andere motoren achter lopen, maar over het geheel genomen is Yamaha net een stapje verder wat betreft de engineering. Kritiekpuntjes zijn er echter ook: de vrij lange powertrim kabelboom naast de motor, de lange aardedraden tussen staartstuk en ophanging en de enigszins verborgen oliepeilstok. Niet alleen de motor, ook de afstandbediening en overige elementen kennen een hoge mate van doorontwikkeling. De Yamaha heeft een omzetbare powertrimknop waardoor er met de duim getrimd kan worden. Het trimmen gaat ook nog eens opvallend intuïtief en met veel gevoel.
Wat betreft prestaties blijft de Yamaha iets achter: met 45,0 kilometer per uur de laagste topsnelheid, enigszins teleurstellende acceleratiecijfers en een laag maximaal trekgewicht van 230 kg bij 3150 tpm. Op hoge toerentallen is de Yamaha weer wel met afstand de stilste van het geteste kwintet. Positief is dat er van cavitatie niet snel sprake is en de motor ongekend hoog kan worden opgetrimd waarbij de schoef lang grip blijft houden.
Het brandstofverbruik per uur is op volgas het laagst ten opzichte van de andere motoren, maar door de lagere topsnelheid is de actieradius toch slechts marginaal groter. De testYamaha was uitgerust met een optionele brandstof-/snelheidsmeter. Volgens onze testinstrumenten gebruikte de motor op kruissnelheid 7,15 liter per uur en volgens de Yamaha meter 6,43 liter per uur. Bij volgas was het verschil slechts 0,1 liter (15,12 liter per uur versus 15,02 liter per uur volgens de Yamaha).

Mercury
Mercury is een van origine Amerikaanse buitenboordmotorproducent en heeft een lange geschiedenis. Een vermeldingswaardig detail is dat in deze test alleen Mercury en Evinrude motoren aanbieden die exclusief voor de watersport zijn ontwikkeld. Bepaalde modellen van de andere aanbieders zijn bijvoorbeeld aangepaste auto- of motorfietsmotoren. Mercury is al vele jaren actief in de racerij en heeft talloze overwinningen behaald. Het bedrijf beschikt zelfs over een zeer vooraanstaande afdeling met bijzonder veel kennis over racemotoren: Mercury Racing. Dit geeft deze zwarte bliksems wat betreft sportief imago een streepje voor op de andere merken. Naast de racerij zijn het ook de grote Mercury Verado modellen die een (voor sommige mensen) bijna magische uitstraling hebben waarvan de rest van de Mercury buitenboordmotorrange profiteert.
Mercury heeft in de 40 pk klasse twee modellen beschikbaar: een 7.066 euro kostende driecilinder en het onderwerp van deze test: een 7.260 euro kostende viercilinder. De importeur van Mercury heeft voor de viercilindervariant gekozen omdat deze volgens hen opvallend rustig draait. Dat laatste hebben we overigens niet expliciet gemerkt, de Mercury loopt prima, maar niet uitgesproken beter dan de driecilinder viertakten in de test. Qua geluidsproductie is de Mercury bij volgas zelfs de meest luidruchtige van allemaal. Wat betreft acceleratie zijn de Mercury en de Suzuki aan elkaar gewaagd, beide zijn sneller dan de Honda en Yamaha, maar moeten de Evinrude wel voorlaten. De actieradius van de Mercury is prima, bij kruissnelheid wordt zelfs een tweede plaats behaald met een afgelegde afstand van 4,20 kilometer per liter. De Mercury wordt standaard uitgerust met een digitale SmartCraft monitor waarop onder andere toerental, trimstand, temperatuur en brandstofverbruik zijn te zien. Momenteel is er geen zijmontage afstandbediening leverbaar met omzetbare powertrimknop, in de testboot moest daardoor met de pink worden getrimd. Wanneer een topmontage afstandbediening kan worden gebruikt, wordt dit probleem verholpen.
Tegen het einde van het jaar komt het nieuwe Active Trim systeem (intelligent automatisch trimsysteem) ook beschikbaar voor deze 40 pk. Mercury stelt veel vertrouwen in haar producten en biedt 3 jaar garantie, plus twee jaar extra wanneer de motor aantoonbaar dealeronderhouden is geweest.

Mercury Yamaha Evinrude Suzuki Honda
Prijs (euro) 7260 7485 6849 7249 7109
Gewogen Gewicht (kg) 115 100 106 100 100
Motortype 4 cilinder viertakt 3 cilinder viertakt 2 cilinder tweetakt met directe inspuiting 3 cilinder viertakt 3 cilinder viertakt
Cilinderinhoud (cc) 995 747 863 945 808
Topsnelheid km/u 48 45 47,5 45,6 48
Acceleratie 0-plané (seconden) 2 2 1,5 2 2
Acceleratie 20-40 (seconden) 4,5 7 4 5 5
Acceleratie 0 – topsnelheid (seconden) 9 11 7 9 10,5
Geluid net planerend dB(A) 80 (bij 16 km/u) 75,8 (bij 14 km/u) 79 (bij 15 km/u) 75,5 (bij 14,4 km/u) 74,8 (bij 14,5 km/u)
Geluid kruissnelheid dB(A) 85 (bij 28,5 km/u) 82,4 (bij 26,5 km/u) 86 (bij 29,8 km/u) 84,5 (bij 25,5 km/u) 80,8 (bij 26 km/u)
Geluid topsnelheid dB(A) 93 (bij 48 km/u) 85,2 (bij 45 km/u) 91 (bij 47,5 km/u) 90,5 (bij 45,6 km/u) 92 (bij 48 km/u)
Brandstofverbruik per uur kruissnelheid
in liters (snelheid bij 4000 tpm)
6,79 l (28,5 km/u) 7,15 (26,5 km/u) 7,15 (29,8 km/u) 6,44 (25,5 km/u) 5,36 (26 km/u)
Brandstofverbruik per uur in liters (topsnelheid) 17,16 (bij 48 km/u) 15,12 (bij 45 km/u) 17,16 (bij 47,5 km/u) 15,73 (bij 45,6 km/u) 16,45 (bij 48 km/u)
Actieradius kruissnelheid




(4000 tpm) kilometer per liter 4,20 3,70 4,16 3,95 4,85
Actieradius topsnelheid 2,90 2,97 2,73 2,90 2,92
Garantie 3 + 2* 2 + 1* 5 3 3 + 2*

Yamaha verleent twee jaar garantie zonder extra voorwaarden, met de mogelijkheid van een jaar extra wanneer de motor dealeronderhouden wordt. Mercury, Honda en Suzuki verlenen 3 jaar garantie zonder extra voorwaarden. Mercury en Honda bieden een verlenging van 2 jaar mits de motor dealeronderhouden wordt, Honda vraagt daarvoor overigens 150 euro extra. Evinrude verleent de langste garantie: maar liefst 5 jaar garantie zonder extra voorwaarden.

Honda 9 9 7 7,5 7,5 8+ 8 8 7,8 7,9
Evinrude 7 7,5 9 9 7,5 9 10 7 6,9 7,9
Yamaha 10 9 6 7,5 8,5 7,5 6,5 8,5 6,7 7,8
Suzuki 8 8 7 8 7 8 7 8 6,9 7,6
Mercury 8 8 8 8 7,5 8 9 6 7,1 7,5


Conclusie
De uitslag van de test kent slechts kleine verschillen. Alle motoren hebben dan ook hun sterkere en minder sterke kanten. Van geen enkele motor kan ik zeggen dat het een slechte of onverstandige keuze is. Het is mooi om te zien dat twee tegenpolen als nipte winnaar uit de test komen: Evinrude en Honda. De Evinrude is uitstekend geschikt voor mensen die qua prestaties en vaarplezier het maximale willen en meer boven dan onder half gas varen. Voor mensen die veel op rustig tempo toeren is de Honda het meest geschikt. Voordeel van deze motor is dat de topsnelheid het hoogst is (waarbij de Honda wel aardig wat herrie gaat maken) en de overige prestaties goed zijn. De Yamaha eindigt met slechts een tiende punt verschil op de tweede plaats en is voor rustig toeren ook een prima keuze: bij lage toerentallen bijna net zo stil als de Honda, en bij volgas zelfs opvallend stil. De prestaties zijn echter op alle vlakken minder goed dan die van de Honda. Verder zijn ook de Suzuki en Mercury prima keuzes, hun oordeel valt iets lager uit, maar door in de einduitslag alleen te kijken naar de eigenschappen die voor u persoonlijk van belang zijn, kunt u uw eigen winnaar van de buitenboordmotortest bepalen.

Dankwoord
Veel mensen zijn mij bij deze test tot dienst geweest. Allereerst natuurlijk Outboardshop Rotterdam (Gert van Everdingen en Hans Seip) bij het beschikbaar stellen van de boot en hun bedrijfsterrein. Van hen heb ik tijdens de gehele test alle ondersteuning gekregen bij het te water laten, vervoeren en stallen van de boot. Ad van den Oever van Maritiem Centrum Rijnzicht en Ton Van Dompseler van Dintra Transmissies hebben geheel belangeloos testapparatuur ter beschikking gesteld. Marcel van Duiven heeft mij bijgestaan om de communicatie met de importeurs vlekkeloos te laten verlopen. Bianca Koerten is het wederom gelukt om van mijn lappen tekst en talloze foto’s een logisch geheel te vormen. Importeurs Evinrude (Edwin van Tol), Honda (Jan Willem van Arkel), Mercury (Charles Boxmeer), Suzuki (Dennis de Bruijn) en Yamaha (Ferdinand Altenburg) zijn op alle momenten hun beloften en afspraken tot in de puntjes nagekomen. Bouwmeester Watersport is verantwoordelijk geweest voor het aanbouwen van de Evinrude en Ribowa Marine heeft hetzelfde gedaan voor de Suzuki. De Yamaha is als eerste achter de testboot gebouwd door technisch specialist Marcel Kuiper bij het indrukwekkende testcentrum van Yamaha op het terrein van Schiphol Rijk. Al deze mensen hebben hun steentje bijgedragen bij de totstandkoming van deze test.





Facebook Comments "Buitenboordmotortest 2016"