Artikel - Buitenboordmotorspecial

Introductie buitenboordmotorspecial 2015
Parsun
Arne Smit

In het voorjaar heb ik de grote buitenboordmotorentest 2015 uitgevoerd waarin alle in Nederland leverbare 10 pk buitenboordmotoren zijn getest. Dat artikel ging (uiteraard) hoofdzakelijk over de buitenboordmotoren; over de merken zelf heb ik toen niet veel gezegd. Met het oog op de buitenboordmotorentest 2016, waarin we grotere motoren zullen gaan testen, komen in dit artikel de importeurs en fabrikanten aan het woord om uit te leggen waar hun merk voor staat en wat de bijzondere eigenschappen en voordelen van hun organisatie zijn. Verdeeld over acht artikelen met achtergrondinformatie, geschiedenis en toekomstplannen van vrijwel alle in Nederland actieve buitenboordmotorfabrikanten en importeurs bieden een schat aan informatie om watersporters een goed gefundeerde keuze te kunnen laten maken voor een buitenboordmotor waar u jaren veel plezier van zult hebben.

Parsun is een van de grootste buitenboordmotorfabrikanten van China. Parsun en Magnum vormen samen de Chinese vertegenwoordiging in dit artikel en eveneens in de buitenboordmotortest van het afgelopen voorjaar toen we tien 10 pk viertaktmotoren hebben getest. In die test waren de sterke punten van de Parsun onder andere het geluidsniveau, het brandstofverbruik in het middentoerentalbereik en het relatief lage gewicht. Deze eigenschappen maken de Parsun 9.8 een interessant budgetalternatief voor gebruik achter een kajuitboot of in situaties waarin de motor vaak van de boot wordt gehaald.

Het meest opvallende aspect van vrijwel alle Parsun buitenboordmotoren is hun scherpe prijs, vaak ligt deze tot 40% lager dan vergelijkbare modellen van de duurdere merken. Voor dit geld krijgt u een buitenboordmotor die losjes geïnspireerd is door modellen van de grote merken van enige jaren geleden. Hiermee hebt u als toekomstig eigenaar de zekerheid dat Parsun motoren gebruik maken van beproefde ontwerpen en technologieën. Parsun is overigens al in 2003 begonnen met het onderzoek naar en de ontwikkeling van eigen modellen buitenboordmotoren; de massaproductie is in 2005 opgestart.

De historie van Parsun gaat echter veel verder terug: al sinds 1968 produceert Parsun diesel binnenboordmotoren: wat betreft motorische en technische kennis en kunde heeft Parsun reeds ruime ervaring opgedaan. Met meer dan 80.000 units per jaar is Parsun tegenwoordig China’s grootste zelfstandige buitenboordmotorproducent. Met het groeien van de ervaring met de ontwikkeling van eigen motoren introduceert Parsun steeds regelmatiger nieuwe modellen. Zo zijn afgelopen jaar een nieuwe 15, 20 en 40 geïntroduceerd. In de nabije toekomst zal de modellijn verder uitgebreid worden en bestaande modellen worden gemoderniseerd. Op het gebied van conventionele carburateur tweetaktbuitenboordmotoren bouwt Parsun modellen tot en met 90 pk: ook met zwaardere vermogensklassen heeft het bedrijf dus reeds veel ervaring opgedaan. Deze laatste motoren worden vooral in en rond China verkocht aan beroepsvissers die de motoren dagelijks onder zware omstandigheden gebruiken.

Van alle Chinese zelfstandige buitenboordmotorfabrikanten is Parsun de grootste: ruim 50% van de door China geëxporteerde buitenboordmotoren zijn Parsun’s. Tevens heeft Parsun het breedste aanbod aan modellen. Wereldwijd is Parsun in aantallen de zevende buitenboordmotorfabrikant; zelfs groter dan het Italiaanse Selva, en het doel is om het wereldwijde marktaandeel snel verder op te bouwen.

Loendersloot Watersport is reeds acht jaar importeur van Parsun in Duitsland en de Benelux. In Nederland is Parsun nog niet zo’n bekend gezicht, maar in de Scandinavische landen, Engeland en Duitsland wordt het merk zeer goed verkocht. Kijkt u maar eens op internetfora in deze landen hoe positief daadwerkelijke bezitters van Parsuns over hun motor spreken. De Parsun 2.6 pk kwam dan ook niet voor niets als gedeelde beste uit de buitenboordmotortest van Boote (Duitsland) vorig jaar.

De goede verkoop in Duitsland maakt dat Loendersloot een lange adem heeft om Parsun ook in Nederland goed in de markt te zetten. Momenteel zijn er nog niet zoveel dealers in Nederland, maar om service en garantie te kunnen garanderen, werkt Loendersloot nauw samen met zelfstandige servicepunten die bezitters van Parsun motoren helpen in geval van problemen. Loendersloot Watersport heeft zelf alle onderdelen van alle modellen in voorraad, en wanneer er een onderdeel onverhoopt uitverkocht mocht raken dan is er ook een groot Europees hoofdkantoor en distributiecentrum van Parsun. Hiermee is de onderdelenleverantie gegarandeerd en hoeft men nooit lang te wachten op reparatie of service.

Modellen en prijs

F2.6 kortstaart €699
F5 kortstaart €999
F5 langstaart €1049
F6 kortstaart €1195
F8 kortstaart €1699
F8 langstaart €1749



F9.8 kortstaart €1799
F9.8 langstaart €1849
F9.8 kortstaart E-start €2299
F9.8 langstaart E-start €2349



F15 kortstaart €1999
F15 langstaart €2049
F15 kortstaart E-start €2499
F15 langstaart E-start €2549



F20 kortstaart €2249
F20 langstaart €2299
F20 kortstaart E-start €2799
F20 langstaart E-start €2849



F25 kortstaart E-start €3499
F25 langstaart E-start Powertrim €3995



F40 binnenkort leverbaar vanafprijs rond 4500 euro


Modellen met elektrische start zijn uitgerust met afstandbediening

Informatie:
Loendersloot Watersport
Lagendijk 1b
1911 MT, Uitgeest
0251 860 254


Facebook Comments "Buitenboordmotorspecial "