Artikel - Buitenboordmotorspecial

Introductie buitenboordmotorspecial 2015
Mercury
Arne Smit

In het voorjaar heb ik de grote buitenboordmotorentest 2015 uitgevoerd waarin alle in Nederland leverbare 10 pk buitenboordmotoren zijn getest. Dat artikel ging (uiteraard) hoofdzakelijk over de buitenboordmotoren; over de merken zelf heb ik toen niet veel gezegd. Met het oog op de buitenboordmotorentest 2016, waarin we grotere motoren zullen gaan testen, komen in dit artikel de importeurs en fabrikanten aan het woord om uit te leggen waar hun merk voor staat en wat de bijzondere eigenschappen en voordelen van hun organisatie zijn. Verdeeld over acht artikelen met achtergrondinformatie, geschiedenis en toekomstplannen van vrijwel alle in Nederland actieve buitenboordmotorfabrikanten en importeurs bieden een schat aan informatie om watersporters een goed gefundeerde keuze te kunnen laten maken voor een buitenboordmotor waar u jaren veel plezier van zult hebben.

Mercury is een van de langst bestaande buitenboordmotorfabrikanten ter wereld, opgericht in 1939 vierde het merk vorig jaar het 75 jarig bestaan. Met buitenboordmotoren tussen 2,5 pk en 400 pk en binnenboordmotoren (benzine en diesel) tot 1650 pk heeft Mercury een aandrijving voor vrijwel iedere boot. Twee sterke troeven zijn de innovatieve kracht en de focus op watersport: Mercury lanceert iedere zes weken een watersportproduct en de core business van Mercury is het bouwen van motoren voor de watersport. Buitenboordmotoren die voor 100% als motoren voor de watersport zijn ontwikkeld en niet als auto- of motorfietsmotor.

In de meer dan 75 jaar lange historie heeft Mercury met de introductie van nieuwe modellen en technologieën vaak de koers van de wereldwijde watersport bepaald. Geen ander merk heeft zoveel overwinningen behaald in vrijwel alle verschillende internationale raceklasses als Mercury. Anders dan de meeste concurrenten drijft Mercury niet rond in de zee van vrijwel identieke motoren die vaak afgeleid zijn van reeds bestaande auto- en motorfietsontwerpen. Een sprekend voorbeeld zijn de Verado motoren. In plaats van een doorsnee V6 ontwerp, heeft Mercury een geheel nieuwe zescilinder lijnmotor met compressor ontwikkeld, gebaseerd op de wensen van watersporters. Het resultaat is een indrukwekkende, bijzonder soepel lopende motor, die in niets lijkt op alle andere motoren die rond varen.

Het is de durf en kracht om anders te zijn, nieuwe wegen in te slaan en innovatief een leider te zijn die het merk Mercury reeds sinds haar begin kenmerkt. Mercury is snelheid, prestatie, innovatie en jarenlange betrouwbaarheid, ondersteund door een netwerk van alleen al in Europa meer dan 3500 servicepunten. Hierdoor zijn service en ondersteuning altijd snel en dichtbij.

Buitenboordmotoren
Mercury heeft niet alleen een uitgebreide lijn in de breedte (van 2,5 tot en met 400 pk), maar ook in de diepte is er veel keuze. Afstandbediening of stuurknuppel, optionele powertrim en elektrische start zijn natuurlijk bekend, maar Mercury gaat veel verder. Zo is er een ‘gewone’ 30 pk voor normale omstandigheden en een extra zwaar en sterk uitgevoerde 30 pk met een bijna 50% grotere cilinderinhoud en een extra robuust staartstuk voor het zware werk. Hetzelfde geldt voor de 150 pk versie die als snelle Verado met compressor leverbaar is, maar ook als 150 EFI met een bijzonder ruime cilinderinhoud van maar liefst 3000 cc. Toch is deze 150 de lichtste motor in zijn klasse. Naast viertaktmotoren, biedt Mercury ook direct ingespoten Optimax motoren: economisch in aanschaf en gebruik en met indrukwekkende prestaties. Voor professionele gebruikers zijn de befaamde Mercury Sea Pro modellen beschikbaar van 75 tot en met 150 pk. Deze motoren zijn voorzien van aangepaste componenten om jarenlang professioneel gebruik onder de zwaarste omstandigheden te kunnen doorstaan.

Binnenboordmotoren
De afgelopen jaren heeft Mercury Mercruiser drie nieuwe motoren geïntroduceerd. Niet langer zijn de binnenboordmotoren gemariniseerde motoren van General Motors, maar heeft Mercury Mercruiser een eigen lijn motoren ontwikkeld die zijn gebouwd om jarenlang te kunnen presteren in de zware condities die watersport vaak met zich meebrengt.

De 4,5 liter V6 motoren van 200 en 250 pk hebben gietijzeren componenten op die plaatsen dat de motor in aanraking komt met het buitenwater. De overige componenten zijn vervaardigd uit corrosiebestendige aluminiumlegeringen en composieten. Deze beproefde combinatie garandeert een perfecte (zee)waterbestendigheid. Een bijzonder detail is de adaptieve snelheidscontrole (ASC) die ervoor zorgt dat het toerental gelijk blijft, ongeacht veranderende omstandigheden zoals de plaats van belading in de boot, scherpe bochten of een springende wakeboarder.

In de zwaardere vermogens zijn de 300 en 350 pk sterke 6.2 liter V8 en de 380 en 430 pk sterke 8,2 liter V8 beschikbaar. Naast de benzinemotoren heeft Mercury Mercruiser ook een uitgebreid aanbod van diesel binnenboordmotoren.

Marine Accessoires
Mercury maakte de afgelopen jaren een sterke groei door in het accessoire segment en het is de ambitie om binnen enkele jaren de grootste producent ter wereld te zijn. Voorbeelden van veelvoorkomende producten zijn bilgepompen, navigatieverlichting, zwemtrappen, fenders. Mercury loopt echter ook voorop in de ontwikkeling van nieuwe producten. Een voorbeeld is het in 2013 geïntroduceerde ‘Joystick Piloting’. Dit systeem, gecombineerd met twee of meer Verado buitenboordmotoren, maakt het mogelijk uw boot in vrijwel alle richtingen te bewegen met gebruik van een joystick. Het is zelfs mogelijk waypoints in te stellen via welke uw boot automatisch naar de bestemming vaart of met de digitale ankerfunctie precies op dezelfde plaats te blijven (uiteraard zonder gebruik van een anker). In combinatie met Digital Throttle & Shift (DTS: elektrohydraulische besturing) en Vesselview waarmee alle bootsystemen via een centraal bedieningspaneel worden gecontroleerd en bediend, wordt varen pas echt het relaxte en aangename tijdverdrijf dat het zou moeten zijn, maar nooit eerder voor 100% is geweest.

Informatie
www.mercurymarine.com

Facebook Comments "Buitenboordmotorspecial "