Buitenboordmotorspecial

Artikel - Buitenboordmotorspecial

Introductie buitenboordmotorspecial 2015
Honda
Arne Smit

In het voorjaar heb ik de grote buitenboordmotorentest 2015 uitgevoerd waarin alle in Nederland leverbare 10 pk buitenboordmotoren zijn getest. Dat artikel ging (uiteraard) hoofdzakelijk over de buitenboordmotoren; over de merken zelf heb ik toen niet veel gezegd. Met het oog op de buitenboordmotorentest 2016, waarin we grotere motoren zullen gaan testen, komen in dit artikel de importeurs en fabrikanten aan het woord om uit te leggen waar hun merk voor staat en wat de bijzondere eigenschappen en voordelen van hun organisatie zijn. Verdeeld over acht artikelen met achtergrondinformatie, geschiedenis en toekomstplannen van vrijwel alle in Nederland actieve buitenboordmotorfabrikanten en importeurs bieden een schat aan informatie om watersporters een goed gefundeerde keuze te kunnen laten maken voor een buitenboordmotor waar u jaren veel plezier van zult hebben.

Duurzaamheid is de laatste jaren een veelgebruikt modewoord dat zijn betekenis zo langzamerhand heeft verloren omdat het voor van alles wordt gebruikt en vaak ook ten onrechte. Door de Verenigde Naties is de volgende definitie geformuleerd: “Duurzame ontwikkeling is de ontwikkeling die aansluit op de behoeften van het heden zonder het vermogen van de toekomstige generaties om in hun behoeften te voorzien in gevaar te brengen.” Kenmerkend voor Honda is dat er niet alleen wordt gepraat over duurzaamheid, maar dat de belangrijkste peiler van de bedrijfsfilosofie al tientallen jaren duurzaamheid is. Al in 1964, toen vrijwel iedere fabrikant tweetakt buitenboordmotoren produceerde, lanceerde Honda zijn eerste buitenboordmotor: een viertaktbuitenboordmotor - milieuvriendelijker dan ooit eerder was gezien. Alle andere fabrikanten zijn pas in de jaren negentig, onder druk van strengere milieueisen, overgestapt naar milieuvriendelijker technologieën (waar viertakt er één van is).

Oprichter Soichiro Honda was ervan overtuigd dat vaartuigen het water waarin ze voortgaan niet mogen vervuilen. Honda is dit principe altijd trouw gebleven bij de ontwikkeling en productie van zijn buitenboordmotoren. Overigens betekent duurzaamheid voor Honda niet alleen het produceren van een zo milieuvriendelijk als mogelijk draaiende buitenboordmotor, ook de fabriek waarin de motor wordt geproduceerd en alle schakels eromheen worden zo uitgevoerd dat de milieubelasting minimaal is. Honda heeft zichzelf in 2011 verplicht om de CO2 uitstoot van alle producten, hulpmiddelen en activiteiten met 30% te reduceren ten opzichte van het jaar 2000. De derde peiler van Honda’s duurzaamheid is de degelijkheid van de motoren. Omdat Honda motoren heel lang meegaan, zal de energie van de productie niet snel verloren gaan.

Naast duurzaamheid zijn nog twee zaken heel belangrijk voor Honda. Ten eerste spant Honda zich in om voor iedere toepassing en voor een redelijke prijs het beste product in de markt te zetten. Honda is dan ook innovatief koploper op allerlei gebieden. Bekend zijn de wereldwijd populaire auto’s die bekend staan om hun sportieve prestaties en betrouwbaarheid. Al wat minder bekend is de succesvolle motorfietsdivisie van Honda en niet veel mensen zullen weten dat Honda zelfs vliegtuigen bouwt: de technologisch geavanceerde HondaJet. Een zakenjet die door slimme innovaties sneller, stiller en zuiniger is dan ieder ander vliegtuig in zijn klasse.

De tweede eis die Honda aan haar producten stelt is dat ieder voorwerp dat de fabriek verlaat met de naam Honda erop ook voor 100% een Honda moet zijn. Honda koopt geen motoren, motorfietsen of auto’s in bij andere fabrikanten: als iets niet voor 100% door Honda is ontwikkeld, mag er geen Honda op de kap prijken. Honda doet dit om voor ieder product te kunnen garanderen dat het aan de degelijkheid en de visie van het bedrijf voldoet.

Honda biedt een volledig assortiment van buitenboordmotoren van 2.3 pk tot en met 250 pk. Een groot voordeel voor de buitenboordmotorendivisie van Honda is dat deze kan profiteren van de jarenlange kennis en innovatie van de grote autodivisie. De lijst van door Honda ontwikkelde technologieën die hun weg naar buitenboordmotoren hebben gevonden, is dan ook lang. Wie kent niet het uit Honda raceauto’s afkomstige VTEC dat zorgt voor een soepele en rustige loop bij lage snelheid terwijl bij hogere toerentallen de koppelkromme en het vermogen worden vergroot. Ook het veel toegepaste ECOMO (soms Lean Burn genoemd) is een door Honda ontwikkeld systeem dat zorgt voor verbranding met een armere lucht/brandstofverhouding dan normaal zou worden gebruikt, zonder dat de motor slechter gaat draaien.

Nieuwe Honda 2.3 voor 2016
Onlangs heeft Honda de opvolger van de vermaarde 2.3 pk buitenboordmotor uitgebracht. Hoewel jarenlang een groot succes - mede dankzij het lage gewicht, de inventieve centrifugaalkoppeling en de bekende Honda betrouwbaarheid – was het tijd voor een opvolger. Het nieuwe model heeft een in de lijn van de grotere Honda’s ontworpen motorkap, een grotere brandstoftank en het vermogen is met 15% toegenomen. Ondanks de verbeteringen zijn het opvallend lage gewicht en de prijs onveranderd gebleven.

Informatie
Honda Motor Europe Ltd. Belgian Branch (Nederland)
Sphere Business Park
Doornveld 180-184
1731 Zellik (België)
020-7070000
customer.service@honda-eu.com
www.honda.nl

Facebook Comments "Buitenboordmotorspecial "