Buitenboordmotorspecial

Artikel - Buitenboordmotorspecial

Introductie buitenboordmotorspecial 2015
Evinrude
Arne Smit

In het voorjaar heb ik de grote buitenboordmotorentest 2015 uitgevoerd waarin alle in Nederland leverbare 10 pk buitenboordmotoren zijn getest. Dat artikel ging (uiteraard) hoofdzakelijk over de buitenboordmotoren; over de merken zelf heb ik toen niet veel gezegd. Met het oog op de buitenboordmotorentest 2016, waarin we grotere motoren zullen gaan testen, komen in dit artikel de importeurs en fabrikanten aan het woord om uit te leggen waar hun merk voor staat en wat de bijzondere eigenschappen en voordelen van hun organisatie zijn. Verdeeld over acht artikelen met achtergrondinformatie, geschiedenis en toekomstplannen van vrijwel alle in Nederland actieve buitenboordmotorfabrikanten en importeurs bieden een schat aan informatie om watersporters een goed gefundeerde keuze te kunnen laten maken voor een buitenboordmotor waar u jaren veel plezier van zult hebben.

Evinrude is onderdeel van het Canadese bedrijf Bombardier Recreational Products (BRP). Naast Evinrude buitenboordmotoren produceert BRP onder meer topkwaliteit Powersport producten die de gebruikers een zeer intense beleving bieden. BRP’s toonaangevende merken zijn: Sea-Doo waterscooters, Ski-Doo sneeuwscooters, Can-Am Off Road & Can-Am Spyder Roadster voertuigen. Evinrude is het oudste nog bestaande buitenboordmotorenmerk ter wereld met een geschiedenis die teruggaat tot 1909 toen de grondlegger van Evinrude, Ole Evinrude, zijn eerste buitenboordmotor ontwierp. Vooral sinds de overname door BRP in 2001 heeft Evinrude continu innovaties doorgevoerd waarmee het merk de meest vooruitstrevende buitenboordmotoren ter wereld produceert. Evinrude produceert een complete lijn motoren tot 300 pk. Bijzonder aan Evinrude is dat de motoren vanaf 25 pk uiterst moderne direct ingespoten tweetaktmotoren zijn (Evinrude E-TEC) die minimaal net zo zuinig en milieuvriendelijk zijn als de viertaktmodellen van de concurrentie.

In de decennia voor de introductie van strengere milieuregels waren vrijwel alle geproduceerde buitenboordmotoren conventionele tweetakt-
motoren. En dat was niet voor niets, tweetakt buitenboordmotoren hebben een aantal grote pluspunten die ze bijzonder geschikt maken om als bootmotor dienst te doen: simpele constructie, relatief licht, veel trekkracht, geen noodzaak om warm te draaien en ze zijn makkelijk te onderhouden. Negatieve kanten zijn er echter ook, conventionele tweetaktmotoren hebben een wat hoger brandstofverbruik en stoten meer uit dan vergelijkbare viertaktmotoren. Daarom was het voor veel buitenboordmotorfabrikanten voor de hand liggend om na invoering van de strengere milieuregels over te stappen op de reeds in auto’s en motorfietsen voorhanden viertakttechniek

Evinrude heeft een veel uitdagender weg gevolgd door een technologie te ontwikkelen die van een tweetaktmotor een zuinige en schone machine maakt terwijl alle gunstige eigenschappen behouden blijven of zelfs worden verbeterd. Doordat Evinrude in samenwerking met motorenontwikkelaar Rotax een geheel nieuwe technologie heeft ontwikkeld, loopt het merk ver vooruit. Door de uiterst nauwkeurige controle van het brandstof-luchtmengsel zijn de nieuwe Evinrude E-TEC G2 motoren gemiddeld 75% schoner dan concurrerende viertaktmodellen, echter met meer power en een lager brandstofverbruik. Hierdoor voldoen deze motoren nu al aan milieueisen die pas over jaren zullen worden ingevoerd. Een groot voordeel is dat de onderhoudsbehoefte van E-TEC motoren lager is dan bij vergelijkbare viertaktmodellen.

Met de introductie van E-TEC G2 heeft Evinrude niet alleen het motorische gedeelte aangepakt, ook alle componenten eromheen zijn onder de loep genomen en waar nodig opnieuw ontworpen. Evinrude heeft grote veranderingen aangebracht op het gebied van de besturing, het schakelmechanisme, de configuratie van het motorblok, het trimsysteem, het aansluiten van de bedieningskabels en de mogelijkheid om de motoren, wat betreft kleurstelling, aan je eigen smaak aan te passen. Met de introductie van de Evinrude E-TEC G2 buitenboordmotoren zet Evinrude zo’n grote stap vooruit dat deze motoren met recht de buitenboordmotoren van de toekomst genoemd mogen worden.

PurePower Combustion
De technische perfectionering van E-TEC heet PurePower Combustion. Met behulp van computermodellen is ‘in een draaiende motor gekeken’. Op basis hiervan is een nieuw zuiger/cilinderontwerp ontwikkeld en is de directe brandstofinspuiting geperfectioneerd. Hierdoor hebben de Evinrude G2 motoren 20% meer koppel, 75% minder gereguleerde emissie-uitstoot en verbruiken zij 15% minder brandstof dan concurrerende modellen.

Dynamic Power Steering en SLX tandwielkast
Veel buitenboordmotoren met hydraulische besturing worden voorzien van een hydraulische cilinder die achteraf aan de voorzijde van de motorophanging wordt gemonteerd. Evinrude G2 motoren hebben standaard hydraulische besturing waarvan de hydraulische cilinder in de middensectie van de motor is ingebouwd. Dit zorgt voor een directere en nauwkeuriger besturing. De meeste modellen zijn standaard voorzien van stuurbekrachtiging die rekening houdt met het type boot en de toepassing, wat het stuurcomfort verder verhoogt.

Dual Axis Rigging Systeem
De bedieningskabels van buitenboordmotoren worden vaak via een soort stofzuigerslang geleid die aan de voorkant van de motor is aangesloten. Bij het sturen beweegt deze slang met kabels heen en weer door de boot waarvoor ruimte moet worden vrijgehouden. Evinrude laat de kabels vanaf de zijkant binnenkomen op een aansluiting die niet beweegt bij het sturen. Hierdoor nemen de kabels geen ruimte in op de achterzijde van boot en wordt er een zeer nette afwerking gecreëerd (clean rigging), tevens is de kans op vroegtijdige kabelbreuk veel kleiner.


Om het aantal kabels, beugels en overbrengingen te minimaliseren, heeft Evinrude het schakelmechanisme en de bediening ervan geheel in het onderwaterhuis ondergebracht. Hierdoor ‘schakelen’ Evinrudes vloeiender en soepeler dan iedere andere buitenboordmotor.

De zekerheid van een fabrieksvestiging
Evinrude buitenboordmotoren wordt vertegenwoordigd door fabrieksvestiging BRP Benelux met het hoofdkantoor, de onderdelenmagazijnen en de technische dienst net over de grens in België. In Nederland is een groot aantal gerenommeerde watersportbedrijven dealer van Evinrude waardoor service nooit ver weg is.

www.brp.com

Facebook Comments "Buitenboordmotorspecial "