Vereniging Elektrisch Varen Nederland

Artikel - Vereniging Elektrisch Varen Nederland

HTML Generator Sample Page

Vereniging Elektrisch Varen Nederland

Belangenbehartiging in stroomversnelling

Het bestrijden van vooroordelen rond elektrisch varen is een van de belangrijkste doelstellingen van de Vereniging Elektrisch Varen Nederland. Door kennis en ervaring van aangesloten bedrijven te bundelen geeft de vereniging een overzicht van de laatste stand der techniek en de mogelijkheden die dit voor de inbouw van een elektrische of hybride aandrijving geeft. Met de vele ontwikkelingen die de laatste tijd uitgerold worden een net zo intensieve als dankbare taak.

Elektrisch varen is allang geen concessie meer aan vaarplezier. Truttig, traag of een beperkte actieradius zijn barrières die tegenwoordig niet meer spelen. Aandacht voor het milieu door emissieloos te varen is van geitewollensokkengezeur juist hip geworden. Traag kun je elektrisch varen ook niet meer noemen. Je kunt kiezen voor een motor met flink wat KW’s en een goed bemeten accupakket waarmee waterskiën geen enkel probleem is. Ook die beperkte actieradius gaat niet meer op. Een accupakket kun je kiezen in de grootte die naadloos bij je vaargedrag past.

Grondslag voor het populair worden van e-varen zijn innovaties rond zowel de elektrische motoren als het accupakket. Zo is de energetische efficiëntie van de aandrijvingen verbeterd van 60% naar 90%. Nauwelijks verlies dus wat een waarde geeft waar een verbrandingsmotor niet aan kan tippen. Ook het accupakket biedt meer mogelijkheden dan een aantal jaren geleden. Met name op kleinere schepen kan het gewicht van een traditionele set accu’s een probleem zijn. Li-ion accu’s zijn dan een oplossing. Veel lichter en compacter dan loodaccu’s. De prijs is nog wel wat hoog maar in sommige gevallen maakt subsidie het al een stuk beter bereikbaar. Daarbij levert een rekensom waarin je de tot drie keer langere levensduur van een Li-ionpakket meeneemt een verassende uitkomst op. De kosten van beide accubanken blijken dan ongeveer gelijk te zijn.

Ook botenbouwers dragen hun steentje bij. Lichter bouwen met een betere hydrodynamica haalt meer snelheid of afstand uit de beschikbare amps. Net als in de begindagen van de gemotoriseerde watersport. Toen pk’s van benzinemotoren nog niet zo ruim voorhanden waren werden ook boten gebouwd met zo min mogelijk weerstand om daarmee het maximale uit het motorvermogen te halen. Wonderschone vaartuigen zijn hieruit ontstaan, denk maar aan notaris- of salonboten met een vlijmscherpe boeg, een uitgekiend vlak en zo’n mooi geveegd achterschip.

In ons tegenwoordige computertijdperk gaat het uitkienen van een kloppend onderwaterschip veel gemakkelijker en is er door de komst van polyester, aluminium, carbon of composiet veel meer mogelijkheid om op gewicht te besparen. Zo wordt er op dit moment een 10 meter sloep gebouwd in 5 mm aluminium met een zodanig batterij pakket, dat deze boot in 14 uur de 140 km tussen Amsterdam en Leeuwarden zonder bijladen weet te overbruggen.

De Vereniging Elektrisch Varen Nederland vind je op alle belangrijke botenbeurzen. Op de komende Boot Holland in Leeuwarden en de droge HISWA in Amsterdam staat 200m2 paviljoen waarin de aangesloten leden laten zien wat ze waard zijn. Een episch centrum waar alle informatie over elektrisch varen en wat daar bij hoort beschikbaar is.

Naast beurspresentaties verzorgt de vereniging ook opstapdagen. Een keur aan elektrisch aangedreven boten liggen dan aan een steiger om iedere geïnteresseerde de mogelijkheid te bieden vrijblijvend kennis te laten maken met wat e-varen zo leuk maakt.

Voor meer informatie:

www.ev-nl.nl

www.seff.nl

www.elektrischvaren.info

Facebook Comments "Vereniging Elektrisch Varen Nederland"