Rinker Captiva 216 de “go fast” familieboot

Artikel - Rinker Captiva 216 de “go fast” familieboot

Een van de klassieke merknamen in Amerikaanse sportboten is Rinker. Een werf bovendien met een lange historie in polyesterbouw. Al in 1958, ver voor de concurrentie er brood inzag, was Rinker al volop in dit nieuwe wondermateriaal aan het produceren. Het geeft een paar voordelen. Kinderziektes worden geacht na 67 jaar te zijn opgelost. En met een productie die al zolang bestaat is een brede serie sportboten en cruisers ontstaan. Van een compacte sportboot met een outboard tot een 12.75m supercruiser. Allen met de overeenkomst dat er veel boot wordt geboden voor een scherpe prijs. Vernieuwen doet de werf daarnaast volop. In de populaire maat tussen de 6 en 7m is onlangs de nieuwe Captiva 216 BR gelanceerd. Nu ook in Nederland, we varen er een stuk mee.


Het ontwerp
De Captiva 216 is de middenmaat in de serie met een lengte van 6,5 meter. Het is een boot met sierlijke lijnen. Het windscherm loopt mooi rond door, ook het scharnierende middendeel. De romp heeft deze eigenschap ook. Rechte lijnen zijn niet echt te ontdekken. Vanaf de zijkant bekeken valt de scherp toegesneden boeg op met naar achteren toe de sterk aflopende kont. De dekopbouw is weer wat hoger waarmee je toch diep en dus uit de wind kunt zitten. Onder water heeft de Rinker een diepe V-vorm die ver naar achteren doorloopt. Er zijn een stel sprayrails toegepast waarvan de bovenste enigszins hol gevormd is. Afgezien dat dit het water uit de boot houdt geeft het de romp ook extra stijfheid. Aan de spiegel is in een fors geïntegreerd platform voorzien waar skiliefhebbers of wakeboard adepten mee uit de voeten kunnen. In het platform aan bakboord is een zwemtrapje in een luik opgenomen. Het middengedeelte van het platform is rond en geeft zo extra bescherming rond de schroef. De eigenlijke spiegel onder het platform herbergt de sterndrive. Hier is een uitsparing voor gemaakt zodat de hele installatie een stuk verder naar binnen staat. Wat aan waterlijnlengte achter de schroef ontstaat, is extra drijfvermogen bij het accelereren. Ook op het gewichtzwaartepunt heeft dit een gunstige invloed. Rondom heeft de boot een RVS stootrand met daaronder de kleur en striping. Op deze Captiva is het vrijboord deels in de kleur waardoor de lijnen nog een extra geaccentueerd worden. Het polyesterwerk ziet er superstrak uit. Een verdienste
van een goede mal maar ook het laminaat zelf is zichtbaar met zorg samengesteld.

Het interieur
Op een lengte van 21ft kunnen 9 mensen een zitplaats vinden, maar dan is het wel wat druk. De zit in de stoelen achter het windscherm is riant. Van de zitting is het uiteinde opklapbaar zodat je op diverse manieren achter het stuur kunt zitten of staan. In de laagste positie zit je diep in de boot en geheel uit de wind, mede door de hoge kuiprand. Ook het uitzicht naar voren is door de sterk aflopende boeg altijd vrij. De stuurman wordt verwend met een klassiek dasboard waarop goed afleesbare klokken en verder alle functies onder handbereik. Een Fusion audioset is standaard ingebouwd, evenals 4 speakers die tegen een spat water kunnen. De meevaarder heeft eenzelfde stoel met flip up gedeelte. Hier bevind zich een dashboardkastje voor je neus. Handig, strak in de vorm en rammelvrij maar dit klepje had een streepje dikker gemogen. Het voelt net niet stevig genoeg aan. In de doorloop naar voren zijn naast het scharnierende deel in het windscherm ook twee deurtjes opgenomen die het geheel af kunnen sluiten. Hier voor het windscherm is veel aandacht besteed aan het comfort voor de bowriders. Het loopgedeelte is afsluitbaar waarmee een uitermate relaxed zonnebed ontstaat. De rug tegen het windscherm is onder een prettige hoek geplaatst waardoor je er een ontspannen houding in kunt vinden. De afwerking is een perfect uitgevoerde polstering met onderhoudsvriendelijk vinyl. Ook achterin is dit terug te vinden. Een goed geprofileerde dwarsbank met daarachter een zonnedek boven de motor. Aan stuurboord klapt een deel van het bed weg en ontsluit de doorloop naar het zwemplatform. Aan bakbord is het voeteneinde tevens een luik naar een berg- en inspectieruimte met daarvoor een wel heel erg netjes ingebouwd afvalbakje. Een keurig detail wat eigenlijk model staat voor waar deze Captiva in uitblinkt. Overal is strak afgewerkte bergruimte te vinden. Zelfs in de boorden is een opbergvak waar een cameratas moeiteloos inpast. Onder de vloeren en banken is de ruimte afgesloten met stevige luiken. Ski’s, de stootwillen en landvasten, anker en leeftocht vinden moeiteloos een plek. In het midden onder de achterbank is een koelbox te plaatsen. Deze is zowel aan de voorzijde als bovenkant te bereiken. De kuipvloer is verder keurig afgewerkt met tapijt op drukknopen.

De techniek
De Rinker Captiva 216 kan een motorvermogen van 300PK aan, in deze Captiva is een 225PK Volvo geplaatst. Deze 6 cilinders worden toegepast afhankelijk van de voorkeur voor het ene of andere merk. Een Mercury heeft wat meer mogelijkheden in het elektronische motormanagement en is misschien wat verder doorontwikkeld dan de Volvo. De Zweed heeft echter weer het voordeel dat het schakelen iets soepeler verloopt en heeft met de laatste series een aardige inhaalslag gemaakt op elektronisch gebied. De V6 loopt in ieder geval prachtig. Stil en trillingsvrij in een goed geïsoleerd motorruim.

Op het water
Door de lange doorlopende V-vorm onder water is de koersstabiliteit ongekend voor een boot van dit type. Leuk met het gas erop maar ook onder lagere snelheden. Het maakt een toertochtje op krap water tot een ontspannen bezigheid zonder overmatig gecorrigeer. De open boeg wijst ver naar beneden, dus zodra de boot bij het accelereren omhoog komt is het uitzicht niet verdwenen. Echt ver omhoog komen doet de boot echter niet. Door het staartstuk meer naar binnen te plaatsen komt hij snel maar juist ook soepel op gang. Met een snelheid van ruim 40 mijl gaat het hard maar ontspannen. De boot blijft ook met een hoge snelheid goed in het spoor, stuurt licht en voelt zeer solide aan. Het lijkt erop dat het ontwerp en de bouwwijze van Rinker inderdaad resulteert in een uitermate stijve romp die je met een gerust gevoel de bocht in kan gooien. Hierbij gaat ze eerst enigszins op het goede oor liggen en maakt dan heel beheerst de bocht die door de stuurman ingegeven wordt. Dit zonder snelheidsverlies of dwarsuit gaan. Hard over de eigen hekgolf doet de boot niets. Geen gerammel van interieurdelen of gedreun onder de voeten. Die hekgolven zijn overigens niet zo heel hoog maar eerder bescheiden. Voor skiërs een prima eigenschap. Er zit tenslotte dan ook standaard een ski-oog op.

Hoewel sportievelingen volop aan hun trekken komen is de boot toch ook zeer geschikt om op een zonnige ankerplaats er een mooi familiemoment van te maken. Er kunnen veel spullen mee en ook met meerdere opvarenden is er genoeg bewegingsruimte naast flink wat comfort. De prestaties zijn aansprekend en ook de bouwkwaliteit lijkt dik in orde. Tel daar een scherpe prijs bij op en je hebt een aanbod wat op een verlanglijstje met interessante sportboten niet mag ontbreken.

Maten en gewichten:
Lengte over alles: 6,5 m.
Breedte over alles: 2,50 m.
Diepgang: 0,6 m.
Gewicht op de trailer 1661kg
Motor: Max 300pk
Brandstof 159L
CE cat: C

Voor meer informatie:
Boatservice Dannijs
Setheweg 18
7942 LB Meppel

T +31 (0) 522 - 24 05 11
F +31 (0) 522 - 25 93 11
E info@boatland.nl
www.boatland.nl

Facebook Comments "Rinker Captiva 216 de “go fast” familieboot"