Nieuwe modellen van Evinrude: 25 en 30 E-TEC

Artikel - Nieuwe modellen van Evinrude: 25 en 30 E-TEC



De Evinrude E-TEC modellen zijn alweer een kleine zes jaar op de markt. Het bedrijf is gestart met de ontwikkeling van een range twee- en driecilindermotoren van 40 tot 90 pk, later zijn daar V6 motoren en andere modellen bijgekomen. Onder de 40 pk had men echter niets te bieden waardoor er een groot gat bestond in de modelrange. Met de komst van de 25 en 30 pk Evinrude E-TEC is daar verandering in gekomen. Wij reisden voor u af naar het prachtige Stromstad in Zweden om een aantal van de eerste preproductie-exemplaren aan de tand te voelen.

Techniek
De Evinrude 25 en 30 delen een 576 cc motorblok met twee cilinders die ieder gevoed worden door een directe injector. Het gewicht start bij 66 kilogram voor de lichtste uitvoering.
Evinrude claimt hiermee de lichtste in zijn klasse te zijn, dat gaat echter alleen op voor de 30 pk want de 25 pk viertakt Yamaha weegt 62 kg, vier kilogram minder dan de Evinrude 25.

Evinrude heeft op de 25 en 30 enkele opvallende zaken gemonteerd, waarvan we sommige nog niet eerder zijn tegengekomen in deze klasse van buitenboordmotoren. Meest opvallend is de Ôcruise controlÕ waarmee men de motor met een + / - knop op de stuurhendel sneller en langzamer kan laten draaien zonder de gashendel te gebruiken. Het normale stationair toerental is 750 RPM, in stapjes van 50 RPM kan dit omlaag gebracht worden naar 600 RPM, of omhoog naar 900 RPM.
Eveneens bijzonder is de stuurhendel die in het midden van de motor is gemonteerd en naar wens een uitslag naar links of naar rechts kan maken waardoor zowel links- als rechtshandigen de motor makkelijker kunnen bedienen en men in smalle boten dichter naar het midden van de boot kan zitten. Handig is de grote draaggreep die in de stuurhendel is uitgespaard waardoor de motor makkelijker te tillen is. Gevolg is wel dat de stuurhendel zelf flink uit de kluiten gewassen is. Uniek ook is het motormanagementsysteem dat net als bij de grotere modellen zeer geavanceerd is en waarmee men aan de hand van meerdere lampjes zelf een diagnose van een storing kan stellen.



De grote hoeveelheid techniek en innovaties is een grote sprong voorwaarts, maar op bepaalde punten hebben de technici toch steken laten vallen. Het gaat om zaken die men op de ontwerptafel misschien sneller over het hoofd ziet, maar waar wij - als regelmatige gebruikers - wel tegen aan zullen lopen.

Ten eerste is de verstelling van de gashendel alleen uit te voeren met een stuk gereedschap, bijvoorbeeld een dopsleutel. Dit is niet standaard bij de motor geleverd waardoor een snelle verstelling aan boord niet altijd mogelijk zal zijn. Verder is de plaats van de elektrische startknop ongelukkigerwijs direct naast de stopknop gekozen. Zij zijn weliswaar verschillend van kleur, maar in de praktijk zal regelmatig de verkeerde knop worden ingedrukt. Dit hoeft geen probleem te zijn, echter de technici zijn vergeten om de startmotor zodanig aan te sturen dat deze niet kan aanspringen wanneer de motor draait. Een derde punt waar wij al direct tegen aan liepen, heeft te maken met de Ôstart in versnellingÕ beveiliging. Bij veel motoren gebeurt dit met een nokje dat de starter blokkeert waardoor men niet aan het touw kan trekken. Evinrude heeft hier een elegantere oplossing voor gevonden: wanneer de motor in zijn voor- of achteruit staat, wordt de ontsteking elektronisch onderbroken waardoor de motor niet start. Dit systeem is echter zo gevoelig dat wanneer de schakelhendel niet precies in het midden staat de motor al niet wil starten. Verder is er dan aan niets te merken wat de oorzaak is. Aangezien Evinrude deze motoren als zeer simpel en communicerend met de eigenaar aanprijst, hebben wij de technici aangeraden om een zoemertje of iets dergelijks te laten horen wanneer iemand een Evinrude in zijn voor- of achteruit probeert te starten.

Bovenstaande aanmerkingen zijn overigens makkelijk op te lossen zonder grote ingrepen in de productie van deze motoren.



Varen
Voor het testvaren waren een viertal motoren beschikbaar, tweemaal 25 pk en tweemaal 30 pk. Over de vaareigenschappen van deze nieuwe Evinrude motoren kunnen we vrij kort zijn: de motoren doen wat ze moeten doen, maar blijven op alle gebieden gemiddeld. De acceleratie is niet bijzonder snel, de topsnelheid is niet hoog of laag te noemen en de geluidsproductie is absoluut niet buiten proportie, maar op lagere toerentallen toch duidelijk meer dan sommige viertaktconcurrenten zoals de 30 pk Tohatsu en Mercury. Een pluspunt is het relatief grote onderwaterhuis van het staartstuk waardoor propellers met een grotere diameter en/of spoed kunnen worden gemonteerd wat vooral achter snelvarende boten voor sportievere vaareigenschappen zorgt.

Conclusie
Wanneer deze motoren een paar jaar geleden op de markt zouden zijn gekomen, hadden zij een flinke omslag betekend. De ontwikkelingen hebben echter niet stilgestaan. Viertaktmotoren zijn lichter en sierlijker geworden met een betere acceleratie en topsnelheid. Hierdoor is de keuze een stuk moeilijker.
Troeven van deze EvinrudeÕs zijn onder andere het geavanceerde motormanagement, de robuuste uitvoering, cruise control, uitstekende stuurhendel en een aantrekkelijke prijs die wat lager ligt dan die van Mercury, Yamaha en Honda. Evinrude claimt bovendien een zeer economisch brandstofverbruik, met name bij lage snelheden.
We missen echter een beetje de kenmerkende felheid en sportiviteit van de oude tweetakten. Ook het (relatief hoge) gewicht van 66 kilogram valt ons wat tegen, al is de rijke uitrusting hier natuurlijk mede verantwoordelijk voor.

Voor wie eens iets anders wil en niet zo nodig hoeft mee te varen met de grote massa, zijn deze motoren van het premium merk Evinrude een uitstekende keuze waar men dankzij de bewezen betrouwbaarheid van de E-TEC techniek jaren plezier van zal beleven.

www.brp.com
www.evinrude.com
infobrpbenelux@brp.com

Facebook Comments "Nieuwe modellen van Evinrude: 25 en 30 E-TEC"




                         my-ip