Strijd tegen de klok voor Friese sloepenbouwers

Artikel - Strijd tegen de klok voor Friese sloepenbouwers



Ondanks dat het gehele land gebukt gaat onder de crisis, worden er in Woudsend en Koudum overuren gedraaid om klanten nog deze zomer te voorzien van de bestelde boten. ‘Natuurlijk hebben we jaarlijks een voorjaarspiek in productie en verkoop maar zo’n gevulde orderportefeuille hebben we rond deze tijd van het jaar niet eerder gehad’, aldus Hans Webbink, algemeen directeur van de drie merken.



Dat de werven afgelopen oktober fuseerden heeft volgens Webbink deels invloed op het huidige succes. ‘Mensen zoeken juist in perioden van zwaar weer een vertrouwde zakenpartner. Maar onze grootste kracht is durven innoveren’. Tijdens het instorten van de economie hadden de werven maar liefst elf primeurs op de plank liggen. Stuk voor stuk schepen waar een watersporter naar verlangt. ‘De sloepenmarkt heeft een explosieve groei meegemaakt maar de kritische watersporter wil meer dan een boot met een touw er om heen. Aspecten als comfort en functionaliteit spelen een grote rol. Daarnaast moet het schip een eigentijdse smoel hebben’, aldus Webbink. Huisontwerper Martin Bekebrede vertaalde de klanten wensen in prachtige schetsen. Deze werden ondanks de economische tegenwind tot in detail uitgewerkt. Bij Hans Webbink was erg geen twijfel. ‘Deze schepen brengen ons de komende tijd door’. En niets was minder waar. Tijdens de introductie op de Hiswa te Amsterdam werden er 28 directe orders geschreven terwijl dat zelfs in tijden van hoogtij nog nooit was gebeurd. Bang dat de kwaliteit door de enorme drukte verloren gaat, zijn ze in Woudsend en Koudum niet. Er zijn 6 nieuwe productiemedewerkers aangetrokken om alles in goede banen te leiden en om de onvermijdelijke levertijden tot een minimum te beperken. De werven moeten nog voor de welverdiende bouwvak 47 sloepen produceren. Dat is nog een flinke klus aangezien de productie semi custommade plaatsvindt. Terwijl er volop geproduceerd wordt, zit het ontwikkelteam ook niet stil. Zo wordt er achter de schermen gesleuteld aan de nieuwste modellen. Deze zullen op de Hiswa te Water in september het daglicht zien. Maril komt met een cabin versie van de bestaande 880 sloep en de Connery 22 tender zal de lijn van Antaris compleet maken.



Facebook Comments "Strijd tegen de klok voor Friese sloepenbouwers"




                         my-ip