Vaarimpressie: Corsiva 620 Classic

Artikel - Vaarimpressie: Corsiva 620 Classic



Outboardsloep met prima vaareigenschappen Voor menigeen is het bezit van een sloep een droom die niet gemakkelijk uitkomt. De investering die met een klassieke dieselsloep gepaard gaat, ligt niet op ieders plank. Met dergelijke beslommeringen kan een een sloep met een buitenboordmotor een prima alternatief zijn. In de haven van Bunschoten aan het Eemmeer ligt een Corsiva 620 Classic klaar om te bezien of een Suzuki in een bun zich kan meten met een vast ingebouwde dieselmotor.



De Corsiva sloepen worden ge•mporteerd door Prins Watersport in Amersfoort en gebouwd in Polen. Om een eventueel vooroordeel maar meteen te ontkrachten, de sloep is opvallend netjes afgewerkt. Ook het polyesterwerk is smetteloos strak en kan zich volledig meten met de kwaliteit van de meer in het westen gelegen botenfabrieken. Sinds 3 jaar biedt Prins Watersport de CorsivaÕs aan voor watersporters in Nederland, Belgi‘ en Duitsland. De uiteindelijke verkoop vindt plaats via een dealernetwerk. Prins Watersport is om een goede continu•teit te kunnen garanderen mede-eigenaar van de mallen. Ook is in de verstandhouding tussen producent en importeur volop de ruimte voor inbreng van goede idee‘n of verbeteringen. De boot voelt dan ook aan als een product waar goed over is nagedacht. Momenteel zijn er in de sloepenserie van Corsiva 4 modellen. Een 430 als kleinste waar een kabelaring omheen kan en een stuurstand in geplaatst kan worden. De 470 en 550 voegen daar wat extra lengte aan toe. In ontwikkeling is een 560 om het gat te dichten tussen de 3 kleinere modellen en de door ons gevaren 620, de grootste in de modellenreeks.



Het is een overnaadse polyester spitsgatsloep met een lengte van 6,20 m. De boot heeft een klassieke uitstraling met een prettig bemeten mahoniehouten stuurwiel en een kabelaring rondom. In een kopleguaan is niet voorzien. De geknepen spitsgatkont en de uitwaaierende boeg geven de boot iets sierlijks met een parmantig hoge kop. De breedte op de waterlijn is opmerkelijk smal waarna de boeg en het vrijboord uitwaaieren tot een normale breedte aan dek. Deze Corsiva 620 heeft een zwarte romp en wit dek maar alle kleuren zijn leverbaar. Standaard wordt de boot voorzien van teak op de instap en kuipvloer. Met de kussenset is het aandeel wit in de kleurstelling beperkt. De boot ziet er in standaarduitvoering al goed gekleed uit. Een buiskap met achtertent is wel een optie, evenals de op deze Corsiva toegepaste teak afwerking van de kuiprand. Toch kan wegvaren in een Corsiva zonder de optielijst te moeten aanspreken. Op de motor na is de boot standaard vaarklaar.



De kap geeft zolang de ramen nog niet in een verouderingsproces zijn beland, een prima doorzicht en kan blijven staan tijdens het varen. Ook de hoogte is voor iemand met een normaal postuur voldoende om rechtop te kunnen zitten. Voor de stuurman is een riante zitbank achter de stuurconsole, voldoende groot voor twee a drie personen. Zo vinden 8 personen gemakkelijk een zitplaats in deze sloep. Onder de banken is in bergruimte voorzien. In de vloer is daarnaast nog een stevig luik opgenomen waaronder de bilge niet alleen goed toegankelijk is voor inspectie maar ook een riante kelderkast biedt. De tent, tafel en lattenbodem voor het zonnedek passen er moeiteloos in. Het vloerluik is van dik polyester, netjes met teak ingelegd en voorzien van scharnieren, een stel gasveren en een knevelsluiting. Een afwerking die veel verder gaat dan een haastig uitgezaagd plankje onder een stuk tapijt.
In ligplaatsen aan boord is goed voorzien. Met de eerdergenoemde lattenbodem en de tafel is de kuip om te toveren tot een ligweide van formaat. Onder de voorste bank is verder nog ruimte gevonden voor een chemisch toilet. Een bescheiden opstelling die echter op druk binnenwater zonder geschikt eiland in de buurt hogelijk gewaardeerd zal worden door de onvermijdelijke opvarende in nood. Nog verder naar voren herbergt een niet al te groot voordek een zelflozende ankerkluis. Een railingwerk rond de boeg geeft houvast zodra er een ankertje uitgeworpen moet worden.



Wat mist in de kuip is de motorkist. Ook staat er geen buitenboordmotor achterop, althans, niet in het zicht. De motor zit in een bun. Dat heeft nogal wat voordelen. In de kuip ontstaat veel meer leefruimte en wordt het interieur niet gedomineerd door een tafel als motorkist of andersom. Doordat de motor uit het zicht in de bun zit is er in esthetisch opzicht geen verschil meer met een dieselsloep. Motorgeluiden en trillingen zijn tot een minimum gereduceerd. Een moderne buitenboord is al heel erg stil, de omkisting helemaal achterop de boot doet de rest. Daarbij is de Corsiva stevig gebouwd. Ook de luiken zijn van een dikke soort en staan niet te resoneren op het bescheiden rumoer van de 15PK Suzuki. De motor is prima te bereiken. Ook hier is het luik voorzien van gasveren voor een probleemloze bediening van de motorkap. Het gehele middendeel van het achterdek en bank scharnieren naar achteren waarmee de motor aan alle kanten is te bereiken. Ophalen van de motor gaat niet helemaal maar wel voldoende om de schroef minder diep de steken dan de kiel doet. Het strand opvaren is dus geen probleem. Ook kom je met de motor zover mogelijk opgetrokken goed bij de schroef mocht daar wat inzitten. In het motorruim is een handlenspomp ingebouwd. Onder de stuurbank is de brandstoftank bereikbaar naast de accu. Ook is hier een automatische bilgepomp op een plaats waar regen- en buiswater uit de kuip op geloosd wordt.



Op het water heeft de Corsiva een verrassing in petto, manoeuvreren gaat zonder boeg of hekschroef op deze 6,20m lange boot als een zonnetje. Met de wind dwars is achteruit nog steeds in te parkeren. Met de lange kiel onderwater en de smalle breedte op de waterlijn stuurt de boot een mooie bocht zonder als een krab zijwaarts te verlijeren. Een roerstandaanwijzer zit er niet op maar mis je ook niet. De boot reageert vlot genoeg op de aanwijzingen van de stuurstand zodat overcorrigeren uitblijft. De staart van de Suzuki is voorzien van een set extra roerbladen om ook op lage snelheid voldoende roerwerking te hebben. De combinatie boot en motor is een prettige. Ergens achterin snort een moderne 4takt op een toerental wat niet teveel brandstof vraagt maar met drie personen aan boord de boot makkelijk op rompsnelheid brengt. Een 10Pk zou dat ook kunnen, een 25PK is het maximaal toegestane vermogen. Ook op snelheid laat de boot zich iedere kant op dirigeren maar gaat rechtuit zodra dat de bedoeling is. De Corsiva laat zich zonder nukken bedienen, een boot waar iedereen direct mee overweg kan.
De sterk uitwaaierende boeg houdt het ook op een knobbelig randmeer helemaal droog aan dek. Het overnaadse draagt daar nog iets aan bij als een soort meervoudige sprayrail.

De Corsiva 620 geeft een aangename en toegankelijke indruk. Het is een overzichtelijke probleemloze en degelijk gebouwde boot voor een tocht in de omgeving. Doorvaarthoogte en diepgang zijn niet echt van belang. Zowel in vaareigenschappen als uitstraling en kwaliteit kan deze sloep zich meten met een dieselvariant. Het grootste voordeel zit daarbij in de prijs. Met motor kost deze sloep ongeveer 20.000,- Dat is ruwweg de helft van een vergelijkbare lengte met een dieselmotor. Op sommige punten zoals motorgeluid en ruimte in de kuip scoort de Corsiva zelfs beter. Het is daarom niet verwonderlijk dat de boot een succes is waarvan er inmiddels honderdtallen rondvaren.

Maten en gewichten:
LOA 6,2m.
Breed 2,45m
Vermogen max25PK
Gewicht 600kg
CE C
Voor meer informatie en dealeradressen: www.prinswatersport.nl

Facebook Comments "Vaarimpressie: Corsiva 620 Classic"




                         my-ip