Monterey lifestyle

Artikel - Monterey lifestyle



De zonnige kusten van Florida staan bekend om een bepaalde manier van leven die levensgenieters aantrekt. Een zekere luxe en stijl vormen een natuurlijk onderdeel van de manier waarop men hier de dag doorbrengt. En dat geldt zeker op het water, waar snelle en mooie boten aangemeerd liggen bij nog mooiere huizen en havens.

Een van die boten is de Monterey 234FS, een 24 voet lange sportboot, voorzien van alle comfort die men zich kan wensen. Voorin een diepe zitkuip met U-vormige bank met zeer comfortabele kussens, opbergvakken, ergonomische handgrepen en een roestvrij stalen handreling, een ankerluik en -rol. De voorruit is prachtig gestroomlijnd met een openklapbaar middenstuk, waardoor men makkelijk naar voren kan lopen. Het dashboard heeft een luxe uitstraling en vanuit de meer dan comfortabele, draaibare stuurzetel kan de schipper alle knoppen en handels makkelijk bereiken. Aan bakboord naast de bestuurder vinden we nog zoÕn luxe zitplaats, ook voorzien van goede houvast en daarachter nog eens een ruime bank voor nog vier volwassenen. Het achterste gedeelte van die bank bevat een ruim opbergvak en met een ronde tafel in het midden kan met de voorste stoelen een halve slag gedraaid een gezellige zithoek gevormd worden. Op het achterdek een ruim zonnedek met uitstekende kussens en comfortabele hoofdsteunen plus een bijzonder groot zwemplatform, waar ook weer ruimte is gecre‘erd om spullen op te bergen.(fot zonnedek) De 234FS is 73m lang, 2.8m breed, heeft een doorvaarthoogte van 2.46m met boog, een tankcapaciteit van 235 ltr., een watertank van 34 ltr en weegt 1.95 ton. De boten worden geleverd met naar keuze Volvo of Mercruiser motoren tot een maximum van 320 Pk. In standaard uitvoering kost de 234FS Û 49,300,- Er zijn zeven modellen van 18 tot 31.5 voet, vanaf Û 22.900 oplopend tot Û 141.000,-.



Boatland importeur
Sinds verleden jaar worden Monterey boten in Nederland ge•mporteerd door Boatland in Meppel, waar men ook de merken Mariah, Glastron, Four Winns, Expression, Viper, Marquis, Sea Fox, Almar, Quicksilvere en GTE verkoopt. (Ben ik er nog Žen vergeten?)Sinds het begin van dit jaar zijn al vijfentwintig van deze mooie boten verkocht omdat ook de Nederlandse botenliefhebber zich aangesproken voelt door de luxe afwerking en het uitstekende comfort. Daarbij speelt natuurlijk de lage prijs van de dollar een belangrijke rol, waardoor deze luxe schepen nog eens extra aantrekkelijk worden. Monterey behoort wereldwijd tot een van de grootste ondernemingen op het gebied van recreatieve watersport. In de stad waar het merk naar genoemd is staat een fabriek met een oppervlakte van 150.000 vierkante meter waar 620 vakkundige mensen aan het werk zijn om een serie van maar liefst 24 verschillende modellen te bouwen die vari‘ren van 18 tot 41 voet.

Moderne ontwerpen
Technologische vernieuwing staat op een zeer hoog plan bij deze moderne Amerikaanse botenbouwer. Zo wordt de dikte van de gelcoat en de romp gemeten met digitale sonarsignalen om een constante kwaliteit te garanderen. Dashboard en zitplaatsen zijn ergonomisch ontworpen waarbij handels, knoppen en meters op zo'n plaats zitten dat het comfort en de veiligheid optimaal is gegarandeerd. De ongekende ervaring van het ontwerpteam plus de technologie die door hen gebruikt wordt maken het mogelijk onderdelen te analyseren, te verbeteren en met een muisklik in de productie toe te passen. Hiervoor gebruiken zij de meest moderne software programma's om 3D modellen uit te werken en gereed te maken voor de fabricage. Zo zijn in korte tijd alle modellen voorzien van stekkers om iPOD en andere MP3 spelers te kunnen gebruiken.
Bij de productie van de romp in de mal wordt begonnen met een 4 ounce vinylester gelcoat aan te brengen. Dit jaar is men een nieuwe soort vinyl gaan gebruiken die zachter aanvoelt, makkelijker schoon te maken en sterker is dan het voorheen gebruikte materiaal. Daarboven komt een laag syntactisch beschermmateriaal, een laag glasvezel, een laag SprayCore 2000, de supersterke polyester kern die de structuur van de boot vormt, een laag geweven glasvezel boven de spanten en de vloerdelen, waarna uiteindelijk een laag schuim wordt opgespoten, die niet alleen voor drijfkracht zorgt maar ook een geluidwerende functie heeft. De Amerikaanse kustwacht heeft als wettelijke vereiste dat alle boten boven 21 voet onzinkbaar zijn, maar bij Monterey voldoen alle modellen Ð ook de kleinste Ð aan deze wettelijke norm waardoor de veiligheid van al deze boten aanzienlijk wordt verhoogd.

Kwaliteit bij productie
Bij veel fabrikanten wordt de romp na het gieten en lamineren op ŽŽn bevestigingspunt uit de mal getrokken. Dit kan in veel gevallen een verzwakking van de glasvezelstructuur opleveren, die later in de levensduur van de boot kan leiden tot dure reparaties.
Bij Monterey worden kantelbare transportwagens gebruikt waarbij dek en romp op meerdere punten uit de mallen worden getrokken zodat de integriteit en sterkte van de romp in takt blijven. Maar voordat dit gebeurt wordt het hardingsproces binnen het dek en de romp gemeten met een barcol test, zodat men zeker weet dat de delen niet te vroeg worden bewerkt. Men beweert hier dat de delen langer in de mallen blijven dan bij de meest andere fabrikanten.
Daarop worden ieder dek en iedere romp gewogen om er zeker van te zijn dat de kwaliteit constant is en beantwoordt aan de specificaties voor de gewichtsverdeling van het model, wat belangrijk is voor het gedrag van de boot in het water. Alle modellen beschikken over een CE keur. Om een meer ecologisch vriendelijk productieproces te krijgen gebruikt men hier sinds enkele tijd in plaats van aceton het product Envirosolve, dat geen Vluchtige Organische Stoffen bevat.



Styling en comfort in ontwerp
De tientallen jaren ervaring van het ontwerpteam stelt ze in staat om nieuwe idee‘n en stijlen snel toe te passen bij de evolutie van bestaande en de ontwikkeling van nieuwe modellen. Zij zijn daarvoor uitgerust met meerdere Unigraphics en AutoCAD stations. Belangrijke zaken zoals het balanspunt van een nieuw model kunnen zeer nauwkeurig worden berekend en vastgesteld. Na alle computertesten en berekeningen wordt een model op ware grootte gebouwd waarmee de ontwerpers en ingenieurs aan de slag gaan om de functionaliteit uit te testen. Daarop volgt het uiteindelijke prototype Ð soms bouwen ze wel drie of vier versies - waarbij tevens werkinstructies voor het productieteam worden ontwikkeld, die later zorgen voor een effici‘nte gang van zaken in de fabriek. Een van de testplaatsen bevindt zich aan de kust van Florida, waar de modellen uitputtende tests ondergaan om de betrouwbaarheid en zeewaardigheid te ervaren in de golven van de Atlantische oceaan.
Een van de zaken die hierbij ontwikkeld is zijn de gleuven aan de zijkant van de romp waardoor een laag lucht onder de boot wordt gezogen zodat de dynamische weerstand in het water wordt verlaagd. Dit zorgt er o.a. voor dat de boten bij een snelheid die ligt tussen 18 en 22 mijl blijven planeren, wat de optimale snelheid is bij het planksurfen. Door deze gleuven wordt ook de bestuurbaarheid in de bochten en een preciezere sturing bereikt.

Facebook Comments "Monterey lifestyle"




                         my-ip